Ficção e história em O Cavaleiro Inexistente, de Ítalo Calvino
Abstract
This study aims to analyse the novel The Nonexistent Knight, by Italo Calvino, and some reflexions are proposed regarding how some historical discourse might (and, to some extent, usually are) built from fictional bases. In this way, the proposal is to combine Charlemagne and his Paladins’ dinner scene, specially the discussions about truth and lie in the setting up of an official narrative about french nation’s great heroes, with the concept of the “narrative mode of representation”, by Hayden White. Three perspectives about the past are shown in this scene, it means, three different ways to describe certain interpretations about what has passed: one interpretations is built from a substantiated and logical perspective (Agilulfo’s perspective); another one is built from a more engaged and interested action (Ulivieri et al.); and the last approach is constructed by an uninterested and distant speech, which is mediated by a set of “legitimizing instances”, but still not free of contradictions (Charlemagne’s perspective).
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).