Luiz Rosemberg Filho:

um cineasta marginal?

Authors

  • IZABELLA CARDOSO DA SILVA UNIFESP

Abstract

In this text we try to outline the debate about the relationship between the marginal cinema and the new cinema, through the case study represented by the filmmaker Luiz Rosemberg Filho, whose most important production focuses on the 1970s, commonly identified by critics as a “marginal” filmmaker. In order to do so, we present information about the filmmaker's cinematographic trajectory and map the political relations in force in the first years of Embrafilme's operation, a period in which Roberto Farias, linked to the “cinemanovistas”, was in charge. The objective is to understand these cultural links and tensions between the two important groups for the cinema of the period and to locate the production of filmmaker Rosemberg, contributing to understand his place in national cinema and his relations with Embrafilme.

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Author Biography

IZABELLA CARDOSO DA SILVA, UNIFESP

Graduação em História (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestrado em História pelo Programa de Pós-Graduação em História da UNIFESP. Participa do LAPHA - Laboratório de Estudos de História das Américas, na Unifesp, ao qual está vinculado o Grupo de Pesquisa do CNPq, História e Historiografia das Américas e do História e Audiovisual: circularidades e formas de comunicação. Tem interesse na área de História do Brasil Contemporâneo, Regime Militar, Cinema e Mulheres na Luta Armada. Foi bolsista da FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo) em pesquisas de iniciação científica e mestrado. Publicou o resumo Crônica de um industrial (Luiz Rosemberg Filho, 1978): os debates presentes na obra e sua avaliação pela crítica, em Políticas do cinema, no II Colóquio Internacional de Cinema e História. (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2023-02-07