Luiz Rosemberg Filho:
um cineasta marginal?
Abstract
In this text we try to outline the debate about the relationship between the marginal cinema and the new cinema, through the case study represented by the filmmaker Luiz Rosemberg Filho, whose most important production focuses on the 1970s, commonly identified by critics as a “marginal” filmmaker. In order to do so, we present information about the filmmaker's cinematographic trajectory and map the political relations in force in the first years of Embrafilme's operation, a period in which Roberto Farias, linked to the “cinemanovistas”, was in charge. The objective is to understand these cultural links and tensions between the two important groups for the cinema of the period and to locate the production of filmmaker Rosemberg, contributing to understand his place in national cinema and his relations with Embrafilme.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 IZABELLA CARDOSO DA SILVA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).