“Dublando” a África pré-colonial e a Diáspora Atlântica:
conhecimento histórico e o Sul global
Abstract
What has passed for historical “knowledge” about precolonial Africa and the diaspora has for centuries been “dubbed” through the lens of foreign observers. The main research findings have been shaped by the concerns of external financial backers, be they the Portuguese crown and Missionary orders in the sixteenth and seventeenth centuries or the colonial governments of the twentieth century. This pattern has continued into the twenty-first century. Structural Adjustment Programmes made it almost impossible for African institutions to focus on precolonial knowledge paradigms, and the process of knowledge production in this field was captured by the Global North. As the works considered in this review show, this pattern began to change with the growth of African Studies in Brazil. This review article considers the impact of these works, the different lens which they offer for precolonial Africa, and the consequences this may have for current debates on decolonizing the curriculum.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lucas Aleixo Pires dos Reis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).