História e cinema
As representações da escravidão e do tráfico negreiro no filme Amistad de 1997.
Abstract
This article proposes to analyze the social and historical representations present in the film Amistad (1997), directed by director Steven Sepielberg. The scenes, scenarios and narratives constructed by the feature film will be analyzed. It is intended to understand how the events, the historical context, the characters, the social hierarchies and values of the 19th century are represented. The relationships between historical and fictional facts will also be analyzed, identifying the limits and potential of cinema as a historical source. Thus, this article intends to reinforce the importance of cinema as a historical document and producer of representations about the past, in addition to seeking to understand the values, stereotypes and worldview of filmmakers, in the period in which the film was produced.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leonardo Barbosa Barros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(A) autor(a), para fins de submissão à revista Temporalidades, deve declarar que o trabalho aqui submetido é de autoria do mesmo e nunca foi publicado em qualquer meio, seja ele impresso ou digital.
O(A) autor(a) também declara estar ciente das seguintes questões:
Os direitos autorais para artigos publicados na Temporalidades são do autor, com direitos de primeira publicação para o periódico;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito;
A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.
A Temporalidades adota a licença internacional Creative Commons 4.0 (CC BY).