Os traços do paraíso em William Blake

matrizes barrocas na linguagem emblemática de ‘For Children: The Gates of Paradise’ de 1793

Authors

  • Fernando Glaybson do Nascimento Santos Universidade Federal da Paraíba

Abstract

William Blake was an artist of unique originality who never received due recognition in his lifetime. One of the reasons for this ostracism from the British artistic mainstream is usually attributed to the creation of an art deviating from the standards of his time. This article aims to investigate the relationship between Blake's pictorial universe and the cultural, visual, mythical and religious matrices of the Baroque through the emblematic language expressed in the engravings of For Children: The Gates of Paradise from 1793, analysing them in starting from the iconographic-iconological method of Erwin Panofsky and establishing a dialogue with authors who undertook similar research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Glaybson do Nascimento Santos, Universidade Federal da Paraíba

Graduando no curso de Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal da Paraíba. Foi aluno pesquisador, durante duas vigências, no projeto de Iniciação Científica intitulado “William Blake e a linguagem do Barroco: os Emblemas de For Children: The Gates Of Paradise [1793] & For The Sexes: The Gates Of Paradise [1818]” (2021- 2023). Foi integrante do projeto de apoio às licenciaturas “História e Cinema: Novas reflexões sobre o cinema e suas relações com o ensino de história” durante o ano de 2021. É atualmente monitor da disciplina de História Moderna I no Departamento de História da UFPB. Integrante do Grupo de Pesquisa “Arte, Cultura e Sociedade no Mundo Ibérico (séculos XVI a XIX)”, tem interesse nas áreas de História Moderna, História Cultural, História Social da Arte e História do Brasil Colonial.

Published

2024-03-12