Environmental educational practices in training children's educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25698

Keywords:

Childhood, Formation, Educators, Languages, Bioecology

Abstract

Having a focus on the systemic perspective the permanent training of environmental childhood educators can bring a powerful multidisciplinary relationship between languages and children's education. The aim of this study is to investigate the environmental educational practices of childhood educators and their perspectives based on experiences in multiple contexts and cultures. The research is qualitative whose theoretical basis is the intertwining of concepts of the Biology of Knowledge and the Bioecology of Human Development. Ecological Engagement was the methodology through which the researcher included himself in the spaces of training to design the communication and reflection workshops. They were inspired in Non-Violent Communication. The analysis of information production was done with the support of the Sobek tool. Therefore the educational trajectories are mobilized by the possibility of conversation (action). Thus, the contribution of a bioecological view and the experiential proposal of educational environmental practices influence the constitution of children seducators.

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Author Biographies

Eliane Lima Piske, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil

Doutoranda e Mestre em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande- PPGEA/FURG. Pedagoga. Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior- CAPES. Colaboradora do Centro de Referência em Apoio às Famílias- CRAF/FURG. Integrante do Grupo de Estudos Ecoinfâncias: infâncias, ambientes e ludicidade. Colaboradora do UEADSL: Plataforma de Eventos do Grupo Texto Livre pela Faculdade de Letras da Universidade de Minas Gerais.

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS, Brasil

Licenciada em Pedagogia - Habilitação Educação Infantil. Mestre e Doutora em Educação Ambiental. Professora Adjunta no Instituto de Educação na Universidade Federal do Rio Grande. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq Ecoinfâncias. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE/ FURG. Coordenadora de Apoio Pedagógico na Secretaria de Educação a Distância - SEaD/ FURG.

Maria Angela Mattar Yunes, Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, RJ, Brasil

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica São Paulo. Psicóloga. Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Salgado de Oliveira, Niterói, RJCentro de Referência e Apoio às Famílias e Profissionais Sociais CRAPS/Unilasalle/Universo

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Published

2020-10-05

How to Cite

PISKE, E. L. .; GARCIA, N. M. .; YUNES, M. A. M. . Environmental educational practices in training children’s educators. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e25698, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.25698. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/25698. Acesso em: 17 jul. 2024.