Narratives of evolution

an analysis of the technobiography of an english teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.26711

Keywords:

Narrative analysis, Digital technologies, Literacy, Evolution

Abstract

The present study is a narrative analysis that was proposed as a closing activity of the discipline “Narrative Research”, of the post-graduation program in Linguistic Studies of the Federal University of Minas Gerais (UFMG) that occurred in the first semester of 2019. In the text, the concept of narrative research is briefly explained, as well as some specific questions encountered during the reading and analysis of a digital technology learning narrative of a graduate student from this institution. Some points explored in the analysis are: metaphors, historical landmarks, small histories and other observations. In addition, in the conclusion a comparison of the analyzed narrative with the life trajectory of the author of this text is made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Teixeira Mendes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo da UFVJM na área de Linguagens e Códigos. Mestrando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BAKHTIN, Mikhail [=Valentin Volóchinov]. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.

BARKHUIZEN, Gary; BENSON, Phil; CHIK, Alice. Narrative inquiry in language teaching and learning research. New York: Routledge, 2014.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

GOMES JUNIOR, Ronaldo Corrêa. Os aprendizes são viajantes: identidades metaforizadas de estudantes de inglês de Hong Kong e Belo Horizonte. Scripta, v. 20, n. 40, p. 193–211, dez. 2016. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2016v20n40p193. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2016v20n40p193.

JORDÃO, Matheus Hoffmann. A mudança de comportamento das gerações X, Y, Z e alfa e suas implicações. São Carlos: USP, 2016. Disponível em: www.gradadm.ifsc.usp.br/dados/20162/SLC0631-1/geracoes%20xyz.pdf.

KENNEDY, Helen. Technobiography: researching lives, online and off. Biography, University of Hawai’i Press, v. 26, n. 1, p. 120–139, 2003. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/23540390.

KLEIMAN, Angela (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980.

MENEZES, Vera. Multimedia Language Learning Histories. In: KALAJA, Paula; MENEZES, Vera; BARCELOS, Ana Maria F. (Org.). Narratives of Learning and Teaching EFL. Basing-stoke, UK: Palgrave Macmillan, 2008. p. 199–215.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de raça, gênero e sexualidade na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

RIESSMAN, Catherine Kohler. Narrative analysis. California: Sage, 1993.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

STREET, Brian. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos Novos Estudos do Letramento. In: MAGALHÃES, Izabel (Org.). Discursos e práticas de letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 69–92.

STREET, Brian. The Limits of the Local – “Autonomous” or “Disembedding”? International Journal of Learning, v. 10, n. 1, p. 2825–2830, 2003. DOI: 10.18848/1447-9494/CGP/v10/58409. Disponível em: https://doi.org/10.18848/1447-9494/CGP/v10/58409.

Published

2020-12-21

How to Cite

MENDES, M. T. . Narratives of evolution: an analysis of the technobiography of an english teacher. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e26711, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.26711. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/26711. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Linguistics and Technology