Teacher configuration at public universities of Brasil and Argentina

Authors

  • Maria José Batista Flores Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) https://orcid.org/0000-0002-5268-645X
  • Ângela Imaculada Loureiro de Freitas Dalben Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-15819

Keywords:

University teaching, Professionalism, Latin America

Abstract

This article deals with a comparative analysis of teaching work at public universities of Brazil and Argentina taking into account data related to age groups and to working conditions of the professors. The way teaching work has been configured¬¬ in these universities is discussed on the basis of considering higher education as a public good, and teaching profession being subjected to such a process. Both universities were selected in view of the similarities as to the logistics of the institutions as well as their projection into the academic community. Also they have been analyzed under the light of the recent reforms of public universities of Argentina (national universities) and Brazil (Federal universities). In this research, 373 Argentine professors and 104 Brazilian professors were subjected to questionnaires and semi structured interviews. It has been found differentiated teaching conditions between the professors of both universities that can be appraised through a socio-historical reading of the organization of Higher Education in each country, its influences on universities and, therefore, teacher´s professionalism. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria José Batista Flores, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação da UFMG.

Ângela Imaculada Loureiro de Freitas Dalben, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora Associada aposentada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

References

ALTBACH, Philip. G. (org.) REISBERG, Liz; RUMBLEY, Laura E. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution.UNESCO: France, 2009. Disponível em: www.uis.unesco.org Acesso em: 10 jul. 2016.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 10ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2005. AZEVEDO, 2010.

CATANI, Antônio. M. e OLIVEIRA, José. F. de Educação Superior no Brasil: Reestruturação e metamorfose das universidades públicas.Petrópolis: Vozes, 2002.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n.24, dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a02.pdf. Acesso em: 01 out. 2016.

CONTRERAS, José. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CUNHA, Maria Isabel. Docência Universitária. In.: Oliveira, D. A.et al( 2010) Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, FaE. CD-ROM.

CUNHA, Maria Isabel. O lugar da formação do professor universitário: a condição profissional em questão. In: CUNHA, M. Is. (org.) Reflexões e práticas em pedagogia universitária.Campinas, SP: Papirus, 2007.

DIDRIKSON, Axel. Contexto Global y regional de la educación superior em América Latina y el caribe. In: Gazzola, Ana L.; Didrikson, Axel. Tendencias de la Educación superior em América Latina y el caribe. Caracas, IESALC-UNESCO, 2008.

FERREIRA, Aurélio B. de Holanda. Novo dicionário Aurélio. Editora Nova Fronteira. 1986.

ENGUITA, Mariano F. A ambiguidade da docência: entre o profissionalismo e aproletarização. Revista Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 04, p. 41-61, 1991.

GAZZOLA, Ana Lúcia. Políticas Públicas para a Educação Superior, para a Pesquisa e para a Profissão Docente no Brasil, América Latina e Caribe: Cenários, Desafios e Avanços. UFMG: FaE, junho de 2010 (Power point) Disponível em: www.fae.ufmg.br/posfae.

GOMES, Alfredo. Globalização, Educação Superior e o novo PNE. Belo Horizonte: UFMG, FaE, maio de 2011.

KRAWCZYK, Nora y WANDERLEY, Luiz, (org.) América Latina. Estado e reformas numa perspectiva comparada. São Paulo: Cortez editora. 2003.

LANG, Vincent. PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE. In: Van Zanten, Agnès. Dicionário de educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011. Páginas 321-325.

LEHER, Roberto. Por una reforma radical de las universidades latinoamericanas. Rosario, Argentina: CLACSO: Homo Sapiens Ediciones, 2010. 378 p.

MOLLIS, Marcela. Geopolítica del saber: biografías recientes de las universidades latinoamericanas. In: Vessuri, H. Universidad y investigación científica: convergencias y tensiones.Buenos Aires: CLACSO: UNESCO 2006.

MOROSINI, Marília. C. & NOSIGLIA, Maria Catalina. (1998) Políticas de Educación Superior en Argentina y Brasil un enfoque comparado.20th Annual European Higher Education Society. EAIR. Espanha, Set., 1998.

MUSSELIN, Christine. ENSINO SUPERIOR. In: Van Zanten, Agnès. Dicionário de educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011. Páginas 321-325.

NÓVOA, António. Modelos de análise em educação comparada: o campo e a carta. In: Sciences de l’educationpourl’ère nouvelle, n.2‐3, 1995.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; ASSUNÇÃO, Inês. Condições de trabalho docente In.: Oliveira, D. A.et al (2010) Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação. CD-ROM.

RODRIGUES, Maria de Lourdes. Sociologia das profissões. 2ª. Ed., Oeiras, Portugal: Celta Editora, 2002.

SANTOS, Boaventura S. Da idéia de universidade a universidade de ideias. In:SANTOS, Boaventura S. Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. São Paulo:Cortez, 1995. P. 187 – 234.

SGUISSARDI, Valdemar. Produtivismo acadêmico. In: OLIVEIRA,D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petropólis, RJ: Vozes, 2009. 5ª. Ed.

TENTI FANFANI, Emílio. La condición docente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguai. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI, 2007.

UNESCO. Conferência Mundial sobre Ensino Superior. Paris: 2009. Disponível em: www.unesco.org. Acesso em: 10 jul. 2016.

ZEMELMAN, Hugo. Algunas reflexiones metodológicas a partir del problema de las investigaciones comparativas. In: KRAWCZYK, Nora y WANDERLEY, Luiz, (organizadores), América Latina. Estado e reformas numa perspectiva comparada. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

Published

2019-12-11

How to Cite

FLORES, M. J. B.; DALBEN, Ângela I. L. de F. Teacher configuration at public universities of Brasil and Argentina. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 69–85, 2019. DOI: 10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-15819. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/15819. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS