Meanings of Professional Education revealed In Life Stories of PROEJA students

Authors

  • Jordane Lima Dias Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará https://orcid.org/0000-0002-9325-4266
  • Rosa Oliveira Marins Azevedo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2023.40344

Keywords:

PROEJA, Professional Training, Life's history

Abstract

The Professional Education Integration Program with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality (PROEJA) was created with the aim of promoting the provision of basic education to Youth and Adults in the Federal Education Network, at the same time that it made it possible to think about the offer of training for the world of work, with the principles and concepts of a humanist training, integrating work, science and culture. But it is still possible to integrate aspects of life stories into this conception, which are constituents of existence and also part of integral human formation. In this sense, the study aimed to investigate meanings of professional training that emerge from the Life Stories of 14 students of the Integrated Technical Course in Aquaculture of the National Program for the Integration of Basic Education with Professional Education in the Modality of Youth and Adults - PROEJA, offered at the Instituto Federal de Pará, Campus Tucuruí as a basis for a training proposal. The methodology adopted was the Life Story in four phases, based on Josso (2010) and adapted: 1) Introduction to the construction of the Life Story; 2) The “walk for oneself” as a proposal for reflection on the trajectory of life and professional training; 3) What my Life Story reveals about my education; and 4) Balance of the training process. The group narrative interview was the technique used to collect the sources. For the analysis, the Interpretive-Comprehensive Analysis was used in three stages (SOUZA, 2006). As a result, meanings of formation emerged from the students' narratives, passing through the stages of childhood, youth, and adulthood, revealing experiences that contributed to the return to school in the Integrated Technical Course in Aquaculture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordane Lima Dias Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Doutoranda em Ensino Tecnológico pelo instituto Federal do Amazonas, Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Amazonas, Licenciada em Letras pela Escola Superior Madre Celeste. É professora do Instituto Federal do Pará.

Rosa Oliveira Marins Azevedo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso. Mestre em Ensino de Ciências Universidade do Estado do Amazonas. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Niteroiense de Educação Letras e Turismo. Professora permanente dos cursos de mestrado e doutorado em Ensino Tecnológico do IFAM.

References

ALMEIDA, Márcia Simões. Da formação do sujeito ao sujeito da formação: saberes e experiências dos jovens e adultos do PROEJA. 2011. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/8944?mode=simple Acesso em: 12 jul. 2021.

ALVES, Maria Zenaide; DAYREL, Juarez. Ser alguém na vida: um estudo sobre jovens do meio rural e seus projetos de vida. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 02, p. 375-390, abr./jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zdrYMY7tZzdtfw7sTkPRNTD/abstract/?lang=pt Acesso em: 12 jul. 2021.

BITTENCOURT, Nadir de Fátima Borges. Significado da formação e inserção no mundo do trabalho para os jovens do PROEJA. 2013. Tese (Programa de Pós-graduação em Psicologia Social) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6916?locale=pt_BR Acesso em: 12 jul. 2021.

BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz Editora, 1979.

DI PIERRO, Maria Clara; HADDAD, Sérgio. Transformações nas políticas de Educação de Jovens e Adultos no Brasil no início do terceiro milênio: uma análise das agendas nacional e internacional. Cadernos Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 197-217, maio-ago., 2015.

DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, Antonio.; FINGER, Matthias (Org.) O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FREITAS, Marta Helena et. al. Os sentidos do sentido: uma leitura fenomenológica. Revista da Abordagem Gestáltica – XVIII (2): 144-154, jul-dez, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-68672012000200004 Acesso em: 10 ago. 2023.

IFPA – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará. Projeto Pedagógico de Curso, 2016.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 90-113.

KUMMER, Rodrigo; COLOGNESE, Silvio Antonio. Juventude rural no Brasil: entre ficar e partir. Revista Tempo da ciência, vol. 20, n. 39, 2013. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/tempodaciencia/article/view/9817 Acesso em: 10 abr. 2020.

MORAIS, Jaciaria de Medeiros; SOUZA, Ana Paula; COSTA, Temilson. A relação teoria e prática: investigando as compreensões de professores que atuam na educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional Tecnológica. v. 1, n. 12, p. 111-124, maio 2017. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/5720 . Acesso em: 01 mai. 2020.

MOURA, Dante Henrique. A formação de docentes para a educação profissional e tecnológica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, p. 23-38, 2008. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/2863 Acesso em: 19 dez. 2019.

MOURA, Dante Henrique; HENRIQUE, Ana Lucia Sarmento. PROEJA: entre desafios e possibilidades. HOLOS, Ano 28, Vol 2. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/914 Acesso em 10 abr. 2020.

OLIVEIRA, Jordane Lima Dias; AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins. Histórias de vida como proposta formativa para alunos do PROEJA do curso de Aquicultura do Campus Tucuruí do IFPA. In: Sidinei Cruz Sobrinho, Reginaldo Leandro Plácido. (Org.). Educação profissional integrada ao ensino médio. João Pessoa: IFPB, 2020, p. 592-636.

PANTOJA, Ana Lídia Nauar. Ser alguém na vida: uma análise socioantropológica da gravidez/maternidade na adolescência, em Belém do Pará, Brasil. Cad. Saúde Pública. Rio de Janeiro, v. 19, ano 15, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/BmP98DccDX8VSmpQGcff4Cz/abstract/?lang=pt . Acesso em: 19 dez. 2019.

RÊSES, Erlando da Silva; SILVA, Reinouds Lima. Interfaces da integração da educação de jovens e adultos com a educação profissional e o mundo do trabalho. In: RÊSES, Erlando da Silva; SALES, Márcia Castilho de; PEREIRA, Maria Luíza Pinho (Org.). Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores: Políticas e experiências da integração à educação profissional. São Paulo: Mercado de Letras, 2017, p. 17-29.

SIQUEIRA, André Boccasius. Alunos do PROEJA: histórias de estudantes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Campus Sapucaia do Sul. 2010. Tese (Programa de pós-graduação em educação) – Unidade acadêmica de pesquisa e pós-graduação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2010. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2107 Acesso em: 12 jul. 2021.

SOUZA, Elizeu Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. In: Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: UNEB, 2006.

TAYLOR, Alice; LAURO, Giovana; SEGUNDO, Márcio; GREENE, Margaret. Ela vai no meu barco: casamento na infância e adolescência no Brasil. Resultados de Pesquisa de Método Misto. Rio de Janeiro e Washington DC: Instituto Promundo & Promundo – US, 2015.

Published

2023-10-19

How to Cite

OLIVEIRA, J. L. D.; AZEVEDO, R. O. M. Meanings of Professional Education revealed In Life Stories of PROEJA students. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 32, n. 2, p. 58–73, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2023.40344. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40344. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS