Vertigo of Time: Cinema, Painting, Writing
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.27.2.49-67Keywords:
modernity, contemporary, time, cinema, painting, poetryAbstract
By means of a brief genealogy, the essay aims at a discussion of a series of propositions that, by linking cinema, painting, and poetry, suggest a critique of modernity and its “progressive” presuppositions in the contemporary world. On the one hand, there is a certain point of view of History based on the naturalization of the linear progress of time and culture, but on the other, there are readings that argue for a kind of coincidence of different temporalities. This essay discusses the vertiginous condition of both image and word – and writing –, which seems to prevent any consensus about temporal and historial evolution.
References
ANÉMIC cinéma. Direção: Marcel Duchamp. Colaboração: Man Ray e Marc Allégret. França, 1926. 1 DVD (6 min.), p&b.
ANTELO, Raúl. Mas, onde fica a viagem? Confluenze. Rivista di Studi Iberoamericani, v. 4, n. 1, p. 1-14, maio 2012. Disponível em: https://confluenze.unibo.it/article/view/3079. Acesso em: 26 ago. 2017.
ANTELO, Raúl. Miró e a iminência do não-poder. Crítica Cultural, Palhoça, v. 11, n. 2, p. 187-192, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/issue/view/219/showToc. Acesso em: 26 ago. 2017.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 165-196.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas v. 1). 7. ed. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 222-232.
BRETON, André. Peixe solúvel. In: Manifestos do surrealismo. Tradução de Sérgio Pachá. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2001. p. 65-140.
CAGE, John. Silence: lectures and writings. Middletown: Wesleyan University Press, 1961.
CÂMERA olho. Direção: Dziga Vertov. [S.l.]: Continental Home Vídeo, 1924. 1 DVD (78 min.), p&b.
CHENG, François. Vacio y plenitud: el lenguaje de la pintura china. Traducción de Amelia Hernández y Juan Luis Delmont. Madrid: Siruela, 2008.
CORREA, Joaquín. Entonações da intensidade: sobre uma (última) partícula do poema em Paulo Leminski e Arturo Carrera. 2016. 314 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Tradução de Rogério Costa. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 1997.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Tradução de Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.
DOANE, Mary Ann. The emergence of cinematic time: modernity, contingency, the archive. Cambridge: Harvard University Press, 2002.
EDWARDS, Jacques [Joaquín Edwards Bello]. Metamorfosis. Santiago de Chile: Editorial Nascimento, 1979.
EMAK Bakia. Direção: Man Ray. Intérpretes: Man Ray, Kiki de Montparnasse (Alice Prin) e Jacques Rigaut. França, 1926. 1 DVD (19 min.) p&b.
FRANCHETTI, Paulo. Paulo Leminski e o haicai. In: SANDMANN, Marcelo (Org.). A pau a pedra e a fogo a pique: dez estudos sobre a obra de Paulo Leminski. Curitiba: Imprensa Oficial, 2010. p. 50-74.
FREUD, Sigmund. Obras Completas Volume 12: Introdução ao Narcisismo, Ensaios de metapsicologia e outros textos (1914-1916). Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
FREUD, Sigmund. Obras Completas Volume 18: O mal-estar na civilização, Novas conferências introdutórias à psicanálise e Outros textos (1930-1936). Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
GIORGI, Artur de Vargas. Nervuras do neutro: Clarice Lispector e Maria Bonomi. Outra travessia, Florianópolis, p. 79-98, set. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2011nesp2p79. Acesso em: 26 ago. 2017.
JUNG, Carl Gustav. Prefácio à obra de Suzuki: A grande libertação [1939/1958]. In: Psicologia e religião oriental. Tradução de Pe. Dom Mateus Ramalho Rocha. Petrópolis: Vozes, 1980. p. 77-99.
LEIRIS, Michel. Joan Miró: la compréhension du vide. Documents. Doctrines. Archéologie, BeauxArts, Ethnographie, Paris, n. 5, p. 263-266, 1929.
LEMINSKI, Paulo. Distraídos venceremos. São Paulo: Brasiliense, 1987.
MASOTTA, Oscar. Introducción a la lectura de Jacques Lacan. 4. ed. Buenos Aires: Corregidor, 1988.
MELO NETO, João Cabral de. Joan Miró. In: MELO NETO, João Cabral de. Prosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997. p. 17-50.
MOSER, Benjamin. Clarice, uma biografia. Tradução: José Geraldo Couto. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
MUÑOZ, Juan Alberto Kurz. El monumento a la III Internacional de Tatlin: antecedentes iconográficos. In: MUÑOZ, Juan Alberto Kurz. El arte en Rusia: la era soviética. Valencia: Instituto de Historia del Arte Ruso y Soviético, 1991. p. 231-246.
OUSPENSKY, P. D. Tertium Organum: el tercer canon del pensamiento: una clave para los enigmas del mundo. Traducción de Nicholas Bessaroboff y Claude Bragdon. Buenos Aires: Kier, 2004.
SCRAMIM, Susana. Considerações extemporâneas: Joan Miró, João Cabral e Murilo Mendes. Crítica Cultural, Palhoça, SC, v. 11, n. 2, p. 193-205, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/issue/view/219/showToc. Acesso em: 26 ago. 2017.
SUZUKI, Daisetz Teitaro. Ensayos sobre budismo zen. Traducción de Héctor V. Morel. Buenos Aires: Kier, 1995.
SUZUKI, Daisetz Teitaro; FROMM, Erich. Budismo Zen y psicoanálisis. Traducción de Julieta Campos. México: Fondo de Cultura Económica, 1964.
VÉLEZ ESCALLÓN, Bairon Oswaldo. Borges 4D. Variaciones Borges, Pittsburgh, v. 40, p. 115-132, 2015.
VÉLEZ ESCALLÓN, Bairon Oswaldo. Contemporaneidade e composição: João Cabral de Melo Neto escreve Joan Miró. Crítica Cultural, Palhoça, SC, v. 11, n. 2, p. 207-226, jul./dez. 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/issue/view/219/showToc. Acesso em: 26 ago. 2017.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Artur de Vargas Giorgi (Autor)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).