The Places of the Void: Antagonistic Impressions in the Spaces of Georges Perec and Yves Klein

Authors

  • Manlio de Medeiros Speranzini

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.31-42

Keywords:

Georges Perec, Yves Klein, void, space, contemporary art

Abstract

This paper takes the book Un homme qui dort, by Georges Perec, and the text “La spécialisation de la sensibilité à l’état matière première en sensibilité picturale stabilisée”, by the artist Yves Klein, to explore the ways in which these authors, one through writing and the other through his intervention in an art gallery, sensitize the spaces to expose the void. The ideas of Georges Didi-Huberman in the book O que vemos, o que nos olha are used to clarify the antagonistic nature of emptiness that the two works raise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manlio de Medeiros Speranzini

Doutor em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH/USP) (2011), Mestre em Estética e História da Arte (PGEHA/USP) (2005) e graduado em Arquitetura e Urbanismo (FAU/USP) (1982). Construiu sua carreira profissional em duas frentes: como Designer Gráfico e como Artista Plástico. No campo da pesquisa acadêmica tem seus interesses na relação Literatura/Arte Contemporânea.

References

BENJAMIN, Walter. Paris, capital do século XIX. Tradução de Maria Cecília Londres. Revisão de Luiz Costa Lima. In: LIMA, Luiz Costa (Org.). Teoria da literatura em suas fontes. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. v. 2, p. 689-706.

CHARLET, Nicolas. Les écrits d’Yves Klein. Paris: Luna-Park; Transéditions, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O evitamento do vazio: crença ou tautologia. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 1998. p. 37-48.

HEIDEGGER, Martin. Construir, habitar, pensar. Tradução de Márcia Sá Cavalcante Schuback. In: HEIDEGGER, Martin. Ensaios e conferências. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora da Universidade São Francisco, 2006. p. 125-141.

KLEIN, Yves. Le dépassement de la problématique de l’art et autres écrits. Organisation de Marie-Anne Sichère et Didier Semin. Paris: École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, 2003.

PEREC, Georges. Espèces d’espaces. Paris: Galilée, 1994.

PEREC, Georges. Un homme qui dort. Paris: Folio, 2008.

PREMISES. Invested Spaces in Visual Arts, Architecture & Design from France: 1958-1998. New York: Guggenheim Museum Publications, 1998. 543 p. Exhibition catalogue, Guggenheim Museum.

RESTANY, Pierre. Os novos realistas. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 1979.

Published

2013-12-31

How to Cite

Speranzini, M. de M. (2013). The Places of the Void: Antagonistic Impressions in the Spaces of Georges Perec and Yves Klein. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 23(3), 31–42. https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.31-42

Issue

Section

Dossiê - Intermidialidade - Parte I