Vermeer in the Light of Transtextuality

Authors

  • Miriam de Paiva Vieira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Thaïs Flores Nogueira Diniz Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.113-125

Keywords:

transtextuality, cinematographic adaptation, ekphrasis, Vermeer

Abstract

The purpose of this article is to analyze the relation among three works, all entitled Girl with a Pearl Earring – the portrait by Johannes Vermeer, the novel by Tracy Chevalier and the film by Peter Webber. The analysis is based on the concept of transtextuality proposed by Gérard Genette which includes five categories: intertextuality, paratextuality, metatextuality, architextuality, and hypertextuality. Although the greatest emphasis is on hypertextuality, the other categories will also be discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriam de Paiva Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, UFMG.

Thaïs Flores Nogueira Diniz, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora associada, aposentada pela Faculdade de Letras, UFMG. Atua como professor colaborador no programa de Pós-graduação em Estudos Literários, UFMG. Pesquisadora do CNPq.

References

BARRETO, João. Moças, brincos e pérolas!. Disponível em: http://petshop.wordpress.com/2007/01/23/57/. Acesso em: 29 out. 2012.

CHEVALIER, Tracy. Girl with Pearl Earring. New York: Plume, 2001.

CHEVALIER, Tracy. Moça com brinco de pérola. Tradução de Beatriz Horta. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

CHEVALIER, Tracy. Mother of the Pearl. Dez. 2003. Entrevista concedida a Robert Colvile. In: OBSERVER. Guardian Unlimited. Disponível em: http://observer.guardian.co.uk. Acesso em: 29 out. 2012.

CLÜVER, Claus. Intermidialidade. Pós: 2 Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 8-23, 2008.

DINIZ, Thaïs F. N. Biopics/filmes biográficos: um gênero em expansão. In: VIEIRA, André S. et al. Mediações do fazer literário: texto, cultura & sociedade. Santa Maria: PPGL, 2009. p. 75-86.

GENETTE, Gérard. Palimpsests: Literature in the Second Degree. Translated by Channa Newman and Claude Doubinsky. Nebraska: University of Nebraska Press, 1997.

GIRL with a Pearl Earring. Direção: Peter Webber. Roteiro: Olivia Hetreed. Direção de fotografia: Eduardo Serra. United Kingdom, Luxembourg: Wild Bear Films, 2003. 1 DVD (100 min.), son., color.

HAMMON, Philipe. O que é uma descrição?. In: ROSSUM-GUYON, Françoise et al. (Org.). Categorias da narrativa. Tradução de Cabral Martins. Lisboa: Vega, [s.d.]. p. 57-76.

HUTCHEON, Linda. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. London: Routledge, 1990.

LOUVEL, Liliane. Nuances du pictorial. Poétique, n. 126, p. 175-89, 2001.

LOUVEL, Liliane. ‘Peindre les nuages pour evoquer la lune….’ L’allusion picturale. Graat: Publication des Groupes de Recherches Anglo-Américaines de l’Université François Rabelais de Tours, n. 31, p. 63-88, 2005.

LOUVEL, Liliane. Seeing Dutch Painting. 2006. Não publicado.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literatura e artes plásticas: o künstlerroman na ficção contemporânea. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto, 1993.

STAM, Robert et al. New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-structuralism and beyond. London; New York: Routledge, 1992.

VIEIRA, Miriam. Art and New Media: Vermeer’s Work under Different Semiotic Systems. 2007. 118 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

WEISSTEIN, Ulrich. Literature and the Visual Arts. In: BARRICELLI, Pierre; GIBALDI, Joseph (Ed.). Interrelations of Literature. New York: MLA, 1982. p. 251-277.

Published

2013-12-31

How to Cite

Vieira, M. de P., & Diniz, T. F. N. (2013). Vermeer in the Light of Transtextuality. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 23(3), 113–125. https://doi.org/10.17851/2317-2096.23.3.113-125

Issue

Section

Dossiê - Intermidialidade - Parte III