Between Dissonances and Subverions: Formal Experimentation in the Narratives of Ferréz and Claudio Galperin
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.28.1.13-28Keywords:
formal experimentation, Ferréz, Claudio GalperinAbstract
This paper aims to discuss the displacement and the subversion of the most traditional concepts of literary genres, having as the object of study the short stories “Pega ela” by Ferréz and “Justice” by Claudio Galperin. The issues raised analyze the potentiality of the formal experimentation in both narratives, trying to establish a relation of mediation with the social reality in which they were produced. Through dissonant dialogues, the structure of “Pega ela” makes possible new ways of thinking the dramatic narrative by mimicking the rhythmic structure of the rap, resulting in ambiguities and rejections of conventions and methods. Likewise, “Justice” points to the narrative fragmentation that, by merging mechanisms and expressive resources connected to the dramatic text and to the cinema, breaks with spatial and temporal constructs. Taken together, these strategies converge to the theme of violence in the contemporary Brazilian literature, insofar as they enhance discontinuities and ruptures as the creative strength of these authors’ fiction.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Teoria estética. Tradução de Artur Mourão. São Paulo: Martins Fontes, 1986.
AZEVEDO, Rafael. Batalhas de rap: confronto de conhecimentos. Revista Arruaça, São Paulo, n. 4, jan. 2016. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/revista-arruaca/batalhas-de-rap-confronto-de-conhecimentos/. Acesso em: 19 mar. 2018.
BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile. Literatura brasileira contemporânea: caminhos diversos. In: BRANDILEONE, Ana Paula Franco Nobile; OLIVEIRA, Vanderléia da Silva. Desafios contemporâneos: a escrita do agora. São Paulo: AnnaBlume, 2013. p. 17-33.
CAMPOS, Haroldo de. Serafim: um grande não-livro. In: ANDRADE, Oswald de. Serafim Ponte Grande. 9. ed. São Paulo: Globo, 2007. p. 13-46.
CANDIDO, Antonio. A nova narrativa. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. São Paulo: Ática, 1987. p. 199-215.
CHIARELLI, Stefania; DEALTRY, Giovanna; VIDAL, Paloma. Apresentação. In: CHIARELLI, Stefania; DEALTRY, Giovanna; VIDAL, Paloma. O futuro pelo retrovisor. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. p. 7-14.
CUNHA, João Manuel dos Santos. Mãos de cavalo e a permanência da literatura em tempos de midiatização digital. In: PEREIRA, Helena Bonito (Org.). Novas leituras da ficção brasileira no século XXI. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2011. p. 197-224.
DALCASTAGNÈ, Regina. A auto-representação de grupos marginalizados: tensões e estratégias na narrativa contemporânea. Revista Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 18-31, 2007.
FERRÉZ. Pega ela. In: FERRÉZ. Pega ela. Ninguém é inocente em São Paulo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2006. p. 19-22.
FRIEDMAN, Norman. O ponto de vista na ficção: o desenvolvimento de um conceito crítico. Tradução de Fábio Fonseca de Melo. Revista USP, São Paulo, n. 53, p. 166-182, mar.-maio 2002.
GALPERIN, Claudio. Justiça. In: OLIVEIRA, Nelson de. Geração 90: os transgressores. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003. p. 195-200.
PELLEGRINI, Tânia. Narrativa verbal e narrativa visual: possíveis aproximações. In: PELLEGRINI, Tânia et al. (Org.). Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Senac; Instituto Itaú Cultural, 2003. p. 15-35.
PELLEGRINI, Tânia. O outro lado do espelho: o simulacro na ficção de Sérgio Sant’anna. In: PELLEGRINI, Tânia. Despropósitos: estudos da ficção contemporânea. São Paulo: FAPESP; AnnaBlume, 2008. p. 101-116.
PEREIRA, Helena Bonito. Breves apontamentos para a história literária brasileira. In: PEREIRA, Helena Bonito. (Org.). Novas leituras da ficção brasileira do século XXI. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2011. p. 31-49.
SCHØLLHAMMER, K. Erik. Ficção brasileira contemporânea. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
TEPERMAN, Ricardo Indig. Improviso decorado. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, USP, n. 56, p. 127-150, jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ana Paula Franco Nobile Brandileone, Mariângela Alonso (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).