For a Political Theater Chapter in Northern Paraná from the 1980s: Bodas de Café (1984) and Medidas Contra a Violência (2006)
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.17-36Keywords:
theatrical historiography, political theater, Brechtian epic theaterAbstract
The history of Brazilian theater has been written from the Rio-São Paulo epicenter perspective, neglecting the richness and diversity of productions outside this axis, which is a gap that research in dramaturgy and theater has tried to fill. The aim of this paper is to reflect on the importance of dramaturgy and Northern Paraná, Brazil, by analysing two theater groups – PROTEU, Projeto de Teatro Experimental Universitário, based in Londrina; and TUM, Teatro Universitário de Maringá. The groups’ productions will be analyzed considering their political engagement and the dialogue with the critical thought of Bertolt Brecht, creating innovative works in formal and thematic terms that contributed to the development of a critical theater, both at regional and national level.
Downloads
References
BADER, Wolfgang (org.). Brecht no Brasil: experiências e influências. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 222-234.
BORNHEIM, Gerd. Brecht: a estética do teatro. Rio de Janeiro: Graal, 1992.
BRECHT, Bertold. Histórias do Sr. Keuner. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2006.
BRECHT, Bertold. Poemas 1913-1956. 5. ed. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2000.
BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. Coligidos por Siegfried Unseld. Portugal: Portugália Editora, 1957.
BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução de José Pedro Antunes. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
CANDIDO, Antonio. De cortiço a cortiço. Revista Novos Estudos, São Paulo, n. 30, p. 111-129, jul. 1991.
CARVALHO, Sérgio de (org.) Introdução ao teatro dialético: experimentos da Cia do Latão. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
CARVALHO, Sérgio de. Atitude modernista no teatro brasileiro. In: ARAÚJO, Antônio; AZEVEDO, José Fernando; TENDLAU, Maria. (org.). Próximo ato: teatro de grupo. São Paulo: Itaú Cultural, 2011. p. 99-106.
COSTA, Iná C. Nem uma lágrima: teatro épico em perspectiva dialética. São Paulo: Expressão Popular; Nanquim Editorial, 2012.
ELLIS, Lorena B. Brecht’s reception in Brazil. New York: Peter Lang, 1995.
JACON, Nitis. Bodas de café. Londrina, 1984. Cópia mimeografada.
JACON, Nitis. Memória e recordação: Festival Internacional de Londrina – 40 anos. Londrina: Midiograf, 2010.
LISBÔA, Eliane Tejera. Brecht: montagem de A exceção e a regra. In: SARTINGEN, Kathrin (org.). Mosaicos de Brecht: estudos de recepção literária. São Paulo: Arte & Ciência, 1996. p. 116-140.
MONTAGNARI, Eduardo. Medidas contra a violência: variedades brechtianas. Maringá, 2006. Cópia mimeografada.
MONTAGNARI, Eduardo. Teatro Universitário em cenas: referências e experiências. Maringá: Eduem, 1999.
PASTA JR., José Antonio. Brecht/Brasil/1997. Revista Vintém: ensaios para uma arte dialética, São Paulo, n. 0, p. 20-22, ago./set. 1997.
ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 3. ed. 1. reimp. São Paulo: Perspectiva, 1997.
WIZISLA, Erdmut. Benjamin e Brecht: história de uma amizade. Tradução de Rogério Silva Assis. São Paulo: Edusp, 2013.
ZIZEK, Slavoj. Violência: seis reflexões laterais. Tradução de Miguel S. Pereira. São Paulo: Boitempo, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Sonia Pascolati, Alexandre Flory (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).