Women’s Written Heritage: Notes on Painting and Literature

Authors

  • Luciana Abreu Jardim Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.3.283-304

Keywords:

writing, painting, women, Julia Kristeva

Abstract

In order to question the effects of the phallus primacy in our written culture, I propose a look back on the heritage that has been buried under phallocratic hegemony. In this respect the suggested alternative against the contempt for writing produced by women finds in Julia Kristeva’s work a source to be regarded by Literature Theory. The proposal is based on returning to some Western pictorial references that are present in different works by this thinker. In the cross between painting and literature, we find in Polylogue the recovery of Matisse’s reading of Giotto as well as reflections on color. In Possessions, the debate is supported by reflections about Artemisia Gentileschi and Georgia O’Keeffe. In Hatred and Forgiveness, the O’Keeffe letters deepen the relationship between her painting and possible syntactic transformations. This paper, therefore, seeks to locate, within Kristeva’s work, arguments that may produce an opening to the writings to come.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Abreu Jardim, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutora em Letras pela PUCRS. Pós-doutora em Letras pela FURG (PNPD/Capes) e Pós-doutora na UFRGS.

References

BENKE, Britta. Visiones del desierto. In: BENKE, Britta. Georgia O’Keeffe (1887-1986): flores en el desierto. Madrid: Taschen, 2003. p. 55-72.

DERRIDA, Jacques. Com o desígnio, o desenho. In: DERRIDA, Jacques. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Organização de Ginette Michaud, Joana Masó, Javier Bassas. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012. p 161-190.

GARRARD, Mary D. Artemisia Gentileschi: The Image of the Female Hero in Italian Baroque Art. Princeton: Princeton University Press, 1989, p.290.

JARDIM, Luciana Abreu. O corpo atravessado pela técnica. In: JARDIM, Luciana Abreu. Clarice Lispector e Julia Kristeva: dois discursos sobre o corpo. Orientador: Maria Eunice Moreira. 2008. 565 f. Tese (Doutorado em Letras – Teoria da Literatura) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008. p. 218-397.

KRISTEVA, Julia. As metamorfoses da “linguagem” na descoberta freudiana (Os modelos freudianos da linguagem). In: KRISTEVA, Julia. Sentido e contra-senso da revolta: poderes e limites da psicanálise I. Tradução de Ana Maria Scherer. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, p. 62-112

KRISTEVA, Julia. Décollations. In: KRISTEVA, Julia. Visions Capitales (avec Liudvig Feïerbakh). Paris: Réunion des musées nationaux, 1998. p. 81-100.

KRISTEVA, Julia. Des madones aux nus: une représentation de la beauté féminine. In: KRISTEVA, Julia. La Haine et le pardon: pouvoirs et limites de la psychanalyse. Paris: Fayard, 2005. v. III, p. 143-173.

KRISTEVA, Julia. Falar em psicanálise: os símbolos da carne e do retorno. In: KRISTEVA, Julia. Meu alfabeto: ensaios de literatura, cultura e psicanálise. Tradução de Adriana Zavaglia. São Paulo: Ed. Sesc, 2017. p. 53-66.

KRISTEVA, Julia. La Forme inévitable. In: KRISTEVA, Julia. La Haine et le pardon: pouvoirs et limits de la psychanalyse. Paris: Fayard, 2005. v. III, p. 481-500.

KRISTEVA, Julia. La Joie de Giotto. In: KRISTEVA, Julia. Polylogue. Paris: Seuil, 1977. p. 383-408.

KRISTEVA, Julia. La Révolte intime: pouvoirs et limites da psychanalyse. Paris: Fayard, 1997. v. II.

KRISTEVA, Julia. La Révolution du langage poétique: l’avant-garde à la fin du XIX siècle. Lautréamont et Mallarmé. Paris: Seuil, 1974.

KRISTEVA, Julia. Le Génie féminin: la vie, la folie, les mots. Paris: Fayard, 2002. tome III: Colette.

KRISTEVA, Julia. Le Génie féminin: la vie, la folie, les mots. Paris: Fayard, 2000. tome II: Melanie Klein

KRISTEVA, Julia. Les Métamorphoses du “language” dans la découverte freudienne (Les modèles freudiens du language). In: KRISTEVA, Julia. Sens et non-sens de la révolte: pouvoirs et limites de la psychanalyse. Paris: Fayard, 1996. v. I, p. 51-102.

KRISTEVA, Julia. Possessions. Paris: Fayard, 1996.

KRISTEVA, Julia. Possessões. Tradução de Maria Helena Franco Martins. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

KRISTEVA, Julia. Pouvoirs de l´horreur. essais sur l’abjection. Paris: Seuil, 1980.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. São Paulo: Círculo do livro, 1973.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A linguagem indireta e as vozes do silêncio. In: MERLEAU-PONTY, Maurice. Textos escolhidos. Tradução e notas de Marilena de Souza Chauí, Nelson Alfredo Aguilar, Pedro de Souza Moraes. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1984. p. 141-175.

MERLEAU-PONTY, Maurice. L’Oeil et l’esprit. Paris: Éd. Gallimard, 1964.

SHEPHERDSON, Charles. Uma libra de carne: a leitura lacaniana d’O visível e o invisível. Tradução de Ronaldo Manzi Filho. Discurso. São Paulo, n. 36, p. 95-126, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2007.38074.

Published

2019-09-30

How to Cite

Jardim, L. A. (2019). Women’s Written Heritage: Notes on Painting and Literature. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(3), 283–304. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.3.283-304

Issue

Section

Dossier Literary theory and criticism in presente time