Fresa y Chocolate and Guantanamera

An Analysis on the Intertextuality Inside the Works Codirected by Tomás Gutiérrez Alea and Juan Carlos Tabío

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.25637

Keywords:

Tomás Gutiérrez Alea, Juan Carlos Tabío, Cuban cinema, narrative analysis

Abstract

This article aims to analyze how intertextual elements compose and impact the film narratives in Fresa y Chocolate (1993) and Guantanamera (1995), both Cuban productions codirected by Tomás Gutiérrez Alea and Juan Carlos Tabío. For the analysis, Edgar-Hunt, Marland and Rawle (2013) were taken as reference in order to understand how intertextuality occurs in Cinema and in which categories it is divided. Thus, it was possible to verify that, despite being directed by the same duo, the films make different appropriations of intertextuality as a way of structuring the narrative. While Fresa is mostly composed of intertextual elements, which permeate cinema, music, literature and visual and fine arts, Guantanamera appropriates very little of those elements in order to elucidate internal references to the film itself and the authors’ cinematography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina de Morais Faria Novais, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais / Brasil




References

ADORABLES mentiras. Direção: Gerardo Chijona. Cuba/Espanha: ICAIC/TVE, 1992. 1 arquivo digital (100 min), colorido.

ARÓSTEGUI, Natalia Bolívar. Los orishas em Cuba. La Habana: Editorial José Martí, 2017.

BORRERO, Juan Antonio García. Titón, Guantanamera y la muerte. La Siempre Viva: Revista de Literatura y Libros, La Habana, n. 27, p. 48-55, 2018.

CABALLERO, Rufo. La democracia del sabor. Revista Revolución y Cultura, La Habana, n. 6, p. 7-11, nov-dic. 1993.

CECÍLIA. Direção: Humberto Solás. Cuba/Espanha: ICAIC, Impala, 1982. 1 arquivo digital (127 min), colorido.

CHANAN, Michael. Titón y lo intertextual. Revista Temas, La Habana, n. 27, p. 63-65, oct.-dic. 2001.

CUBA. Ley nº 21, de 15 de fevereiro de 1979. Institui o primeiro Código Penal após a Revolução. Disponível em: http://www.parlamentocubano.cu/?documento=codigo-penal. Acesso em: 24 set. 2020.

DOLLY back. Direção: Juan Carlos Tabío. Cuba: ICAIC, 1968. 1 arquivo digital (11 min), colorido.

EDGAR-HUNT, Robert; MARLAND, John; RAWLE, Steven. A linguagem do cinema. Porto Alegre: Bookman, 2013.

EL ELEFANTE y la bicicleta. Direção: Juan Carlos Tabío. Reino Unido/Cuba: Channel IV, ICAIC, 1994. 1 DVD (81 min), colorido.

ÉVORA, José Antonio. Tomás Gutiérrez Alea. Madrid: Cátedra, 1996.

FRESA y chocolate. Direção: Tomás Gutiérrez Alea e Juan Carlos Tabío. Cuba / México / Espanha: ICAIC, IMCINE, TeleMadrid, 1993. 1 DVD (108 min), colorido.

GUANTANAMERA. Direção: Tomás Gutiérrez Alea e Juan Carlos Tabío. Cuba / Espanha / Alemanha: ICAIC, Prime Films, Alta Films, 1995. 1 DVD (105 min), colorido.

GUTIÉRREZ ALEA, Tomás. Dialética do Espectador: seis ensaios do mais laureado cineasta cubano. São Paulo: Summus, 1984.

GUTIÉRREZ ALEA, Tomás. Entrevista a Tomás Gutiérrez Alea, director de Guantanamera. [Entrevista concedida a] Diego Muñoz. La Vanguardia, Madri, p. 25, 29 de agosto de 1995.

GUTIÉRREZ ALEA, Tomás; TABÍO, Juan Carlos. Do roteiro ao filme (sobre Morango e Chocolate). In: ESPINOSA, Julio García et al. Simples assim: aulas de cinema na EICTV. São Paulo: Intermeios; San Antonio de los Baños, EICTV, 2012.

HASTA cierto punto. Direção: Tomás Gutiérrez Alea. Cuba: ICAIC, 1983. 1 DVD (68 min), colorido.

HERNÁNDEZ, Rafael. La hora de las UMAP: Notas para un tema de investigación. Revista Temas, dic. 2015. Disponível em: http://www.temas.cult.cu/node/2027. Acesso em: 26 set. 2019.

LA MUERTE de un burócrata. Direção: Tomás Gutiérrez Alea. Cuba: ICAIC, 1966. 1 DVD (85 min), p&b.

LARA, José Bell et al. Cuba: Periodo Especial. La Habana: Editorial UH, 2017.

LUCÍA. Direção: Humberto Solás. Cuba: ICAIC, 1968. 1 DVD (155 min), p&b.

NOVAIS, Marina de Morais Faria. Cuba refletida nas telas: uma análise narrativa das obras da codireção Alea-Tabío. 2019. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

PLAFF. Direção: Juan Carlos Tabío. Cuba: ICAIC, 1988. 1 DVD

(100 min), colorido.

SOME like it hot. Direção: Billy Wilder. Estados Unidos: Ashton Productions, The Mirisch Corporation, 1959. 1 DVD (132 min), p&b.

TEJADA, Aurelio Alonso. Catolicismo, política y cambio en la realidad cubana actual. Revista Temas, La Habana, n. 4, p. 23-32, oct.-dic. 1995.

Published

2020-10-08

How to Cite

Novais, M. de M. F. . (2020). Fresa y Chocolate and Guantanamera: An Analysis on the Intertextuality Inside the Works Codirected by Tomás Gutiérrez Alea and Juan Carlos Tabío. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 30(3), 131–152. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2020.25637

Issue

Section

Dossiê – Imaginários e Cinema Latino-Americano