LOOKS IN THE REPRESENTATION OF WOMEN:

DRAMATURGY, GENDER AND CONTEXT

Authors

Keywords:

gender, theater, movie theater, feminism, Guillermo Calderón, Roberto Bolaño

Abstract

This article reflects on the boundaries of gender in the construction of male writings reread under the eyes of female directors, these thresholds are investigated from feminist readings of texts by Chileans Roberto Bolaño (1955) and Guillermo Calderón (1971). Specifically, we analyze two works by Roberto Bolaño: Una novelita lumpen (2002) taken to the cinema, but which perfectly could be taken to the theater, by Alicia Scherson (1974) entitled Il futuro (2013) and Los detectives salvajes (1998), based on an assembly proposal imagined from our perspective. In a similar exercise, we analyzed the montage of the play Classe (2019), performed by the theater group XXX under the direction of XXX (1955), a translation of the original text Clase (2008) written by playwright, director and screenwriter Guillermo Calderón. We do not intend to create a model of continuity that allows us to understand, as a homogeneous whole, male writing about women, but rather to analyze concrete cases that make it possible to create questions and debates that contribute to this reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Rojo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais/ Brasil

UFMG-CNPq

References

BOLAÑO, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 1998.

BOLAÑO, Roberto. Discurso de Caracas. In: SOLDÁN, Edmundo Paz; PATRIAU, Gustavo Faverón. Bolaño salvaje: prólogo, compilación y edición Edmundo Paz Soldán y Gustavo Faverón Patriau. Barcelona: Candaya, 2008, p. 33-42.

BOLAÑO, Roberto. Una novelita lumpen. Barcelona: Anagrama, 2009.

BRECHT, Bertolt. Escritos sobre teatro. Tradução de Genoveva Dieterich. Barcelona: Alba Editorial, 2004.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

CALDERÓN, Guillermo. Classe. Tradução de Álvaro Rojo, Ibi Monte e Sara Rojo. In: ROJO, Sara; CORDEIRO, Felipe (org.). Mulheres míticas em performance. Dramaturgias: O deszerto, Classe. Belo Horizonte: Javali, 2020, p. 119-197.

CELIS, Bárbara. La mujer que llevó a Bolaño al cine: entrevista con Alicia Scherson, directora de Il futuro. Ibermedia digital, 12 enero 2019. Disponível em: https://ibermediadigital.com/ibermedia-television/la-mujer-que-llevo-a-bolano-al-cine/ Acesso em: 15 dez. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna. Tradução de A. Preto. Lisboa: KKYM, 2016.

FORSTENZER. Nicole. Políticas de género y feminismo en el Chile de la postdictadura. 1990-2010. Traductora Natalia Slachevsky Aguilera. Santiago: LOM Ediciones, 2022.

IL FUTURO. Direction: Alicia Scherson. Jirafa (Chile) & Pandora Film Produktion (Germany & Movimentofilm (Italy) in co-production with Astronauta Films. Jaleo Films (Spain), 2013. DVD.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Maria Del (org.). História das mulheres no Brasil. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 443-481.

OLIVER, María Paz. Hacia una estética de la digresión en Los detectives salvajes de Roberto Bolaño. Bulletin of Hispanic Studies, v. 91, n. 3, 2014. p. 295-306.

ROJO, Grínor. La novela chilena: literatura y sociedad. Santiago: UAH ediciones, 2022.

ROJO, Sara. Teatro e pulsão anárquica: estudos teatrais no Brasil, Chile e Argentina. Tradução de Marcos Antônio Alexandre. Belo Horizonte: Nandyala, 2011.

ROJO, Grínor; ROJO, Sara; RAVETTI, Graciela. Por uma crítica política da literatura: três perspectivas latino-americanas. Belo Horizonte: Nandyala, 2012.

ROJO, Sara. Teatro latino-americano em diálogo: produção e visibilidade. Belo Horizonte: Javali, 2016.

ROJO, Sara; CORDEIRO, Felipe (org.). Mulheres míticas em performance. Dramaturgias: O deszerto, Classe. Belo Horizonte: Javali, 2020.

SARRAZAC, Jean-Pierre. Juegos de sueño y otros rodeos: alternativas a la fábula en la dramaturgia. Tradução de Víctor Viviescas. México, 2011.

SCHERSON, Alicia. El futuro, la triste crónica romana de Alicia Scherson sobre Bolaño. [Entrevista cedida a] Rodrigo González. La Tercera. Chile, 19 ene. 2013a. Disponível em: https://ibermediadigital.com/ibermedia-television/el-futuro-la-triste-cronica-romana-de-alicia-scherson-sobre-bolano/. Acesso em: 15 dez. 2022.

SCHERSON, Alicia. El futuro, una película lumpen. [Entrevista cedida a] Juan Ignacio Rodríguez Medina. El Universal. Chile, 14 jul. 2013b. Disponível em: https://ibermediadigital.com/ibermedia-television/el-futuro-una-pelicula-lumpen/. Acesso em: 15 dez. 2022.

SEGATO, Rita Laura. La guerra contra las mujeres. Santiago: LOM Ediciones, 2020.

STANISLAVSKI, Constantin. Manual del actor. Tradução de René Cárdenas Barrios. México: Ed. Diana, 1963.

VILLALOBOS-RUMINOTT, Sergio. A Kind of Hell: Roberto Bolaño and The Return of World Literature. Journal of Latin American Cultural Studies, v. 18, n. 2-3, 02 Dec. 2009. pp. 193-205. DOI: 13569320903361887. Versão em espanhol disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13569320903361887>. Acesso em: 21 jan. 2023.

WILLIAMS, Raymond. Tragédia moderna. Tradução de Betina Bischof. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

Published

2024-02-08

How to Cite

Ribas, J., & Rojo, S. (2024). LOOKS IN THE REPRESENTATION OF WOMEN:: DRAMATURGY, GENDER AND CONTEXT. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 33(4), 52–75. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/44624

Issue

Section

Dossier - Forms of Modern and Contemporary Dramaturgy