A reprodutibilidade técnica da obra cinematográfica – representação ou clonagem: uma análise crítica de um conceito básico de Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.17851/2317-2096.8..285-298Palabras clave:
Walter Benjamin, reproduction, representation, art.Resumen
Resumo: A reprodução técnica da obra de arte, um dos conceitos estéticos mais citados de Walter Benjamin, evidencia-se como um conceito ambíguo quando submetido a uma análise mais meticulosa. Este artigo visa mostrar que, para Benjamin, a “reprodução técnica” de uma fotografia ou de um filme significa duas coisas ao mesmo tempo: em primeiro lugar, a eliminação de qualquer distância estética entre o objeto e sua representação e, em segundo lugar, a multiplicação (clonagem) dessa representação na forma de um número infinito de cópias. A não-diferenciação entre os dois processos e sua fundição no termo reprodução corre o risco de resultar em alguns mal-entendidos.
Palavras-chave: Walter Benjamin; reprodução; representação; arte.
Abstract: The mechanical reproduction of the work of art, one of the most quoted aesthetic concepts of Walter Benjamin, turns out to be ambiguous when submitted to a closer analysis. The following article aims to show that for Benjamin the “mechanical reproduction” of a photograph or a film means two things at the same time: first, the elimination of any aesthetic distance between the object and its representation and, second, the multiplication (“cloning”) of this representation in an infinite number of identical copies. The non-differentiation between the two processes and their fusion in the term of reproduction may result in some misunderstandings.
Keywords: Walter Benjamin, reproduction, representation, art.
Descargas
Citas
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas; Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. Pref. Jeanne-Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BENJAMIN, HABERMAS, HORKHEIMER, ADORNO. Textos escolhidos. Trad. José Lino Grünnewald et al. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção “Os Pensadores”).
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Trad., apresentação e notas: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften. Orgs. Rolf Tiedemann und Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt: Suhrkamp Verlag, 1980. v. I-VI.
OTTE, Georg. Linha, choque e mônada. 1994. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) - UFMG, Belo Horizonte, 1994.
OTTE, Georg. Vestígios de um materialismo estético em Walter Benjamin. Mímesis e Expressão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.
WEBER, Max. Soziologie – Universalgeschichtliche Analysen – Politik. Org. Johannes Winckelmann. Stuttgart: Kröner, 1992.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2001 Georg Otte (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).