O museu e a fórmula
a natureza domada em All the Light we Cannot See, de Anthony Doerr
Palabras clave:
Segunda Guerra Mundial, Anthony Doerr, All The Light we Cannot See, discurso científico, natureza, cultura, scientific discourse, natureResumen
Resumo: A busca por uma distinção entre “cultura” e “natureza” é uma constante no pensamento ocidental desde a Antiguidade. O projeto intelectual iluminista acelera esses esforços a partir de sua tentativa de tornar o mundo natural plenamente cognoscível e redutível à intelectualidade humana. A Segunda Guerra Mundial revela-se um evento transbordante fundamental para observar a crise deste modelo de pensamento. Neste sentido, este artigo propõe uma investigação sobre dois modelos de redução da natureza à cognição humana presentes no romance All the Light We Cannot See, de Anthony Doerr: o museu de história natural e a fórmula trigonométrica. A partir da noção de “natureza domada” proposta por Huyssen (2014) e a crítica sobre a “natureza por detrás do vidro” de Alberti (2008), busca-se ilustrar como Doerr encena, nas páginas do seu romance, a crise do pensamento iluminista deflagrada a partir da Segunda Guerra Mundial.
Palavras-chave: Segunda Guerra Mundial; discurso científico; natureza; cultura; All the Light We Cannot See; Anthony Doerr.
Abstract: The pursuit of a distinction between “culture” and “nature” is a staple of Western thought since Antiquity. The intellectual endeavor of the Enlightenment accelerates these efforts in its attempt to make the natural world completely cognizable and reducible to human intellect. The Second World War is a fundamental watershed event where one can observe the crisis of this model of thought. In this sense, this article proposes an investigation of two models that reduce nature to human cognition that are present in Anthony Doerr’s novel All the Light We Cannot See: the museum of natural history and the trigonometric formula. Departing from Huyssen’s (2014) notion of a “tamed nature” and Alberti’s (2008) critique of “nature behind glass”, it aims at illustrating how Doerr plays out, in the pages of his novel, the crisis of the Enlightened thought set in motion during the Second World War.
Keywords: Second World War; scientific discourse; nature; culture; All the Light We Cannot See; Anthony Doerr.
Descargas
Citas
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ALBERTI, Samuel J. M. M. Constructing Nature behind Glass. Museum and Society, Leicester, v. 6, n. 2, p. 73-95, jul. 2008.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia, técnica, arte e política. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2011. p. 222-234. v. 1.
CYTRYNOWICZ, Roney. O silêncio do sobrevivente: diálogo e rupturas entre memória e história do Holocausto. In: SELIGMAN-SILVA, Márcio (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da Unicamp, 2003. p. 123-138.
DOERR, Anthony. All the Light We Cannot See. New York: Scribner, 2014.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. Tradução de Sandra Castello Branco. São Paulo: UNESP, 2005.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
KATZ, Victor J. A History of Mathematics: An Introduction. 3. ed. Boston: Pearson, 2009.
LOY, David R. On the Duality of Culture and Nature. Philosophica, Lisboa, v. 55, p. 9-35, jan. 1995.
OWENS, Jill. Interview with Anthony Doerr, Author of All the Light We Cannot See. Medium, [S. l.], 16 jul. 2015. Powell’s Books, não paginado. Disponível em: https://medium.com/@Powells/interview-with-anthony-doerr-author-of-all-the-light-we-cannot-see-3a3a501ccad2. Acesso em: 20 mai. 2022.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Luiz Gustavo Leitão Vieira, José Otaviano da Mata Machado Silva (Autor)
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).