Montage and Imagery in the Novel Anna Karenina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53405

Keywords:

literary montage, artistic composition, imagery, Sergei Eisenstein, Lev Tolstoy

Abstract

The article proposes a reading of the vertical montage procedure in the composition of Liev Tolstoy’s novel Anna Karenina, based on the investigation of montage in different artistic systems carried out by filmmaker and theorist Sergei Eisenstein. In his studies, Eisenstein addresses the relevance of montage as a way of thinking about the artistic structure that sets in motion the complex network of materialities that results in its imagery. Throughout the text, the bases of the concept of imagery and vertical montage in Eisensteinian theory are presented in order to propose an analytical path of the montagistic processes present in Tolstoy’s novel. The hypothesis is that updating the notion of vertical montage as a driving force behind the composition of the literary text reveals other possibilities for understanding the artistic image that mobilizes the space between what is revealed to the reader and the proposition of artistic thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Erivoneide Barros, Universidade de São Paulo (USP) São Paulo | SP | BR

    Erivoneide Barros é doutora em Teoria e História Literária (IEL/UNICAMP-CNPq) com estágio de pesquisa (CNPq) no Instituto de Literatura Mundial da Academia Russa de Ciências A. M. Górki, em Moscou, e mestra em Letras (DLO-FFLCH/USP). Atualmente realiza estágio pós-doutoral com bolsa FAPESP no Departamento de Letras Orientais (FFLCH/USP), na área de russo. Coorganizou os livros Panorama Tarkóvski (2016) e Ato educativo e suas essências (2019).

References

CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Tradução de Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2011.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Tradução de Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

EISENSTEIN, Sergei. Towards a Theory of Montage. v. 2. Tradução de Michael Glenny e Richard Taylor. Londres: I. B. Tauris, 2010.

IVÁNOV, Viatchesláv V. Dos diários de Serguei Eisenstein e outros ensaios. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Noé Silva. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

NABÓKOV, Vladímir. Lições de literatura russa. Tradução de Jorio Dauster. São Paulo: Fósforo, 2021.

TOLSTOI, Liev. Anna Kariênina. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

КЛЕЙМАН, Наум. Пафос Эйзенштейна. In: ЭЙЗЕНШТЕЙН, Сергей М. Неравнодушная природа. Чувство кино [A natureza não-indiferente. O sentido do cinema]. т. 1. Москва: Эйзенштейн-Центр, Музей кино, 2004. p. 5-32.

ЭЙЗЕНШТЕИН, Сергей М. Избранные Произведения в шести томах [Obras selecionadas em seis volumes]. т. 5. Москва: Искусство, 1968.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Dossiê - Textos e imagens: transparência e opacidade

How to Cite

Barros, E. (2025). Montage and Imagery in the Novel Anna Karenina. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 35(1), 15-29. https://doi.org/10.35699/2317-2096.2025.53405