Estratégias para a elaboração de impressos educativos em saúde bucal

Autores

  • Fábio Luiz Mialhe Universidade Estadual de Campinas
  • Cristiane Maria da Costa Silva Universidade Estadual de Campinas

Palavras-chave:

Educação em saúde bucal, Materiais educativos e de divulgação

Resumo

O objetivo do presente estudo foi apresentar um protocolo para o desenvolvimento de Materiais Educativos Impressos (MEI) em saúde bucal, sustentado por recomendações extraídas da literatura científica na área. Realizou-se uma revisão da literatura em uma base de dados (Medline), tendo sido utilizadas as seguintes palavras-chave: “information leafts”; “patient education”; “print materials”; “health pamphlets” entre os anos de 1990 e 2007. Considerou-se para o presente estudo, a categorização de impresso educativo, como panfletos, fôlderes e folhetos impressos. Verificou-se que na elaboração dos MEI, é importante avaliar o objetivo do material, a adequação do conteúdo à população-alvo, à disposição dos elementos dentro do material, o tipo de linguagem e gráfico a serem utilizados. Além disso, é importante realizar-se um teste piloto com o material, antes de imprimí-lo em larga escala. Após o processo de distribuição, o material deve ser avaliado quanto à sua adequação aos objetivos que foram inicialmente propostos. Os poucos estudos na literatura odontológica avaliando a qualidade dos MEI evidenciam problemas nos conteúdo dos mesmos. Conclui-se que, os profissionais devem seguir alguns princípios norteadores já estabelecidos pela literatura científica na elaboração dos MEI a fim de que as informações disponibilizadas aos pacientes alcancem os objetivos pretendidos. O paciente ou população-alvo, a qual o material se destina, deve ser sempre participar do processo de elaboração dos mesmos a fim de que as informações sejam contextualizadas ao seu meio cultural e as suas reais necessidades cognitivas.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Theis SL, Johnson JH. Strategies for teaching patients: A meta-analysis. Clin Nurse Spec. 1995; 9:100-5.

Buck ML. Providing patients with written medical information. Ann Pharmacother. 1998; 32:962-9.

Thomson AM, Cunningham SJ, Hunt NP. A comparison of information retention at an initial orthodontic consultation. Eur J Orthod. 2001; 23:169-78.

Kitching JB. Patient information leaflets- the state of the art. J R Soc Med. 1990; 83:298-300.

Hussey LC. Strategies for effective patient education material design. J Cardiovasc Nurs. 1997; 11:37-46.

Coulter A. Evidence based patient information: Is important, so there needs to be a national strategy to ensure it. B Med J. 1998; 317:225-6.

Allen LaPointe NM, Pappas P, Deverka P, Anstrom KJ. Patient receipt and understanding of written information provided with isotretinoin and estrogen prescriptions. J Gen Intern Med. 2007; 22:98-101.

Hoffmann T, Worral L. Designing effective written health education materials: considerations for health professionals. Disab Rehabil. 2004; 26:1166-73.

Moreira MF, Silva MI. Readability of the educational material written for diabetic patients. Braz J Nurs. 2005; 4:2.

Hendrickson RL, Huebner CE, Riedy CA. Readability of pediatric health materials for preventive dental care. BMC Oral Health 2006; 6:1-9.

Krass I, Svarstad BL, Bultman D. Using alternative methodologies for evaluating patient medication leaflets. Patient Educ Couns. 2002; 47:29-35.

Echer IC. Elaboração de manuais de orientação para o cuidado em saúde. Rev Latinoam Enferm. 2005; 13:754-7.

Gal I, Prigat A. Why organizations continue to create patint information leaftles with readability and usability problems: an exploratory study. Health Educ Res. 2005; 20:485-93.

Alexander RE. Patient understanding os postsurgical instruction forms. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 1999; 87:153-8.

Alexander RE.Readability of published dental educational materials. J Am Dent Assoc. 2000; 131; 937-42.

Tickett E, Newton JT. Using written material to support recall of orthodontic information: a comparison of three methods. Angle Orthod. 2006; 76:243-50.

Currie K, Spink J, Rajendran M. Well-written health information: a guide. Melbourne: Department of human sciences Victoria, 2000.

Bernier MJ. Developing and evaluating printed educational materials: a prescriptive model for quality. Orthop Nurs. 1994; 12:39-46.

Vahabi M, Lorraine F. Improving written patient education materials: a review of the evidence. Health Educ J. 2005; 54:99-106.

Rodgers J, Namaganda S. Making information easier for people with learning disabilities. Br J Learn Disabil. 2005; 33:52-8.

Daghio MM, Fattori G, Ciardullo AV. Evaluation of easy-to-read information material on healthy life-styles written with the help of citizens’ collaboration through networking. Promot Educ. 2006; 13:191-6.

Hill J. A practical guide to patient education and information giving. Baillieres Clin Rheumatol. 1997; 11:109-27.

Doak CC, Doak LG, Rose JH. Teaching patients with low literacy skills. Lippincott Williams & Wilkins; 2 ed, 1995

Ong G, Austoker J, Brouwer A. Evaluation of written information sent to women who are called back for further investigation of breast screening in the UK. Health Educ J. 1996; 55:413-29.

Meade CD, Howser DM. Consent forms: how to determine and improve their readability. Oncol Nurs Forum 1992; 19:1523-8.

North G, Margree G, Roe M. Guidelines for producing patient information literature. Nurs Stand. 1996; 10:46-8.

Houts PS, Doak IG, Matthew JL. The role of pictures in improving health communication: A review of research on attention, comprehension, recall, and adherence patient. Educ Couns. 2006; 61:173-90.

Caress AL. Giving information to patients. Nurs Stand. 2003; 43:9-15.

Cutilli CC. Do your patients understand? How to write effective healthcare information. Orthop Nurs. 2006; 1:39-48.

Folha de São Paulo. Analfabetismo funcional atinge 38% em pesquisa. São Paulo, 08 set. 1997, p.3-12.

Ribeiro VM. Paper INAF. Disponível em: . Acesso: 28 set. 2003.

Leroy G, Eryilmaz E, Laroya BT. Health information text characteristics. Proc AMIA Annu Symp. 2006; 2:479-83.

Downloads

Publicado

2016-03-14

Como Citar

Mialhe, F. L., & Silva, C. M. da C. (2016). Estratégias para a elaboração de impressos educativos em saúde bucal. Arquivos Em Odontologia, 44(2). Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/arquivosemodontologia/article/view/3468

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)