PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING: RESIGNIFYING THE PRACTICE OF LINGUISTIC ANALYSIS THROUGH BAKHTINIAN STUDIES

Authors

  • Lays Fenilli Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Terezinha da Conceição Costa-Hübes Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE

Keywords:

Practice of Linguistic Analysis, Dialogic Conception of Language, Portuguese Language teaching

Abstract

This paper aims to ground the Practice of Linguistic Analysis (PLA) (GERALDI, 1984; 1997[1991]) in Bakhtin’s Circle’s studies, considering that this practice needs a larger theoretical and methodological basis and that the dialogic studies can give an interactive approach to the analysis of texts, focused on the stylistic-discursive strategies in Portuguese Language classes. Thus, our guide questions are: How to resignify the methodological approach for the dialogic PLA? How can the sociological method, proposed by Volóchinov (2017 [1929]) constitute this PLA? Our reflections were based mainly on Bakhtin’s Circle’s studies, such as Volóchinov and Bakhtin (1926), Bakhtin (2010[1929]; 2013; 2016 [1979]), among other researchers of the Portuguese Language teaching field. It is an exploratory research anchored on Applied Linguistics and the qualitative interpretativist paradigm. As result, we conclude that the dialogic PLA needs to be developed considering the reflections about the extraverbal context of the enunciations so that the stylistic reflections may approach axiological and discoursive aspects of the texts which can broaden students’ ability to read, write and interpretate texts from diverse discoursive genres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lays Fenilli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2017). Possui especialização em Língua Inglesa pela UNIOESTE (2018). É aluna do Programa de Pós-Graduação em Letras - Nível de Mestrado com ênfase em Linguagem e Sociedade da UNIOESTE.

Terezinha da Conceição Costa-Hübes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná- UNIOESTE

Professora Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - atuando no Programa de Pós-graduação em Letras; no Programa de Pós-graduação - mestrado profissional - PROFLETRAS - e no Curso de graduação em Letras. Fez o Estágio Pós-doutoral em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012-2013), Doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2004-2008); Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2000-2002); graduada em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (1990-1993). Tem experiência na área de Linguística, ênfase em Linguística Aplicada, com pesquisas envolvendo os temas: formação continuada de professores de Língua Portuguesa e o trabalho com os gêneros discursivos na sala aula. É líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cultura e Ensino. É membro associado da ANPOLL, vinculando-se ao GT Gêneros textuais/discursivos. Atua em ações de formação continuada em Língua Portuguesa ofertadas por municípios, pelo Estado e pelo MEC. Orcid Number https://orcid.org/0000-0002-9063-7982. Registro no Web of SCIENCE. Número de ID RESEARCH U-3711-2018.

Published

2023-10-10

How to Cite

Fenilli, L., & Costa-Hübes, T. da C. (2023). PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING: RESIGNIFYING THE PRACTICE OF LINGUISTIC ANALYSIS THROUGH BAKHTINIAN STUDIES. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26299

Issue

Section

Artigos