20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?

Authors

  • Luiz Renato Martins da Rocha Universidade Federal do ABC (UFABC), Sandro André, São Paulo (SP), Brasil
  • Mara Silvia Universidade Federal do ABC (UFABC), Sandro André, São Paulo (SP), Brasil

Keywords:

libras, legislação, deficiência auditiva, surdez

Abstract

The education of deaf and hearing-impaired people was sometimes marked by the phase of exaltation, sometimes of exclusion, which had a negativeimpact on the admission of these people to the most diverse educational spaces. In view of this scenario, laws were created so that the rights and human dignity of all were guaranteed. Thus, we aim to analyze what changes were made in the Brazilian context, Law Nº 10.436 of 2002 provided for the education of deaf and hard of hearing people in 20 years (from 2002 to 2022), based on the synopses of the educational census. We used descriptive, exploratory and qualitative research. The analysis provided a glimpse that in these 20 years of the Libras Law, popularly known as Law No. and higher education, until the valorization of the Brazilian sign language -Libras in the most diverse spaces of society and guarantees in relation to health, however, we are still far from an effective proportion of this public in Brazilian education, when compared to data from the demographic census.      

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Author Biographies

Luiz Renato Martins da Rocha, Universidade Federal do ABC (UFABC), Sandro André, São Paulo (SP), Brasil

Professor Adjunto da Universidade Federal do ABC (UFABC). Doutor e Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar; Especialista em Surdez: Libras, Educação Especial Inclusiva e Docência da Educação Superior; Licenciatura Plena em Matemática, Pedagogia e acadêmico do curso de Letras-Libras bacharelado. Já ministrou diversos cursos e palestras para professores (municipais e estaduais), alunos do ensino médio, técnico e superior nas diversas áreas de formação.

Mara Silvia, Universidade Federal do ABC (UFABC), Sandro André, São Paulo (SP), Brasil

Professora da Universidade Federal do ABC (UFABC) do Centro de Matemática, Computação e Cognição (CMCC). Docente do programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão da Inovação - PPGINV Pós-doutorado em Psicologia na Universidade de Quebec em Trois-Rivières (UQTR), Canadá. Pós-doutorado em Educação Especial pela FAPESP - UFSCar. Doutora em Psicologia pela USP. Graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Atua em pesquisas nas áreas de: Educação Especial e Inclusão escolar, do desenvolvimento infantil e aprendizagem, comportamento e aprendizagem, maus-tratos infantis, negligência e orientação familiar. Dificuldades de aprendizagem e sucesso escolar. Docente e Tutora em cursos de Especialização EaD.

Published

2023-12-04

How to Cite

Rocha, L. R. M. da, & Mara Silvia. (2023). 20 YEARS OF LIBRAS ACKNOWLEDGEMENT WHAT HAPPENED IN THE EDUCATION OF DEAF PEOPLE?. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40565

Issue

Section

Artigos