Reinaldo and the Time of an Infinit Match
Main Article Content
Abstract
1980 Brazilian football championship had Flamengo 3x2 Atlético as a final match, that was born to infinity and opens many ways to reflection. First of all, the game was polemical: Atlético’s best player, Reinaldo, was excluded, without clear reason. Besides, Flamengo kept liaison with military regime in power in Brazil in those days, and that allows many analogies with present time, politically speaking. This essay intents thinking these problems, but, above all, explores an intersection between image and memory: while technical images of that match place it in a kind of perfect past, its memory can fill it of a major contemporaneity. The paper touches Henri Bergson’s notion of time and duration, as well Susan Sontag’s reflection about photography.
Downloads
Article Details
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito Acesso Livre).
How to Cite
References
BARTHES, Roland. A câmara clara – nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BERGSON, Henri. A evolução criadora. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BERGSON, Henri. O pensamento e o movente. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BORGES, Jorge Luis. Nueva refutación del tiempo. In. Obras completas. Barcelona: Emecé, 1996, p. 135-149.
BIOY CASARES, Adolfo; BORGES, Jorge Luis. Esse est percipi. In. BORGES, Jorge Luis. Obras completas en colaboración. 4. ed. Barcelona: Emecé, 1997. p. 360-362.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo – crítica da violência ética. Trad. Rogério Bettoni. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
CAMÕES, Luís de. Rimas. Ed. Álvaro J. da Costa Pimpão. Coimbra: Almedina, 2005.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa-preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
SONTAG. Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.