Intricacies of economic-fan loyalty profiles of consumers and motivators for joining the fan-partner programs of clubs in Rio de Janeiro

Main Article Content

Jimmy Medeiros
Philippe Guedon

Abstract

This article seeks to contribute to the debate around the “symbolic and motivating disputes” related to the Supporters Programs, a modality of relationship between sports associations and their fans. A striking initiative of “modern football” represents the loyalty and approximation between clubs and fans through a contractual bond with financial retribution towards the club. The analysis of the article seeks to contribute to the perspective of fans who choose to join the programs, identifying the factors that influence decision-making and how this contracted relationship works. For this, this article presents the data produced by an online survey on the recent experience of the programs of four major clubs in the capital of Rio de Janeiro. As a result, the work organizes a profile of the fan-member in a comparative perspective, in addition to dimensioning the motivators of adhesion are multidimensional, with variations between exclusively rational factors and others of a social/emotional order. In the rational pole, the advantages of purchasing tickets or its exclusivity for member-fans are a major factor in decision-making.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
MEDEIROS, J.; GUEDON, P. Intricacies of economic-fan loyalty: profiles of consumers and motivators for joining the fan-partner programs of clubs in Rio de Janeiro. FuLiA/UFMG , Belo Horizonte/MG, Brasil, v. 9, n. 1, p. 188–217, 2024. DOI: 10.35699/2526-4494.2024.46525. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/fulia/article/view/46525. Acesso em: 16 may. 2024.
Section
PARALELAS
Share |

References

BABBIE, Earl. Métodos de pesquisa survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BARROS, Bruno. O Marketing esportivo no futebol brasileiro e a transformação do torcedor em consumidor. Monografia (Graduação em Jornalismo. Escola de Comunicação da UFRJ, Rio de Janeiro, 2009.

CAMPOS, Bruno Peralva Escóssia; MELLO, José André Villas Boas. Programas sócio-torcedores de clubes do futebol brasileiro. Podium Sport, Leisure and Tourism Review, v. 9, n. 3, 2020.

CARDOSO, Marcos Vinícius; SILVEIRA, Marcelo Paciello da. A Importância da Adoção do Sócio Torcedor como Estratégia de Inovação para Aumentar as Receitas dos Clubes de Futebol no Brasil. Anais do III SINGEP e II S2IS – São Paulo/SP, 2014.

CARVALHO JUNIOR, José Roberto; TEIXEIRA, Lusvanio Carlos; XAVIER, Wescley Silva. Programa Sócio Torcedor e a segregação social dos espaços nos estádios de futebol. Revista Entre-Lugar, v. 11, n. 22, p. 197-229, 2020.

CORRÊA, Floriano Peixoto. Grandezas e misérias do nosso futebol. Rio de Janeiro: Editora Livros de Futebol, 2022.

COSTA, Leda Maria. O que é uma torcedora? Notas sobre a reprsentação e auto-repprsentação do público feminino de futebol. Esporte e Sociedade, n. 4, p. 1-31, 2021.

DAMO, Arlei Sander. Dom, amor e dinheiro no futebol de espetáculo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 23, n. 66, 2008, p. 139-150, 2008.

DIAS, Pâmela Souza; MONTEIRO, Plínio Rafael Reis. Marketing esportivo e valor percebido: uma aplicação da análise conjunta nos Programas Sócio Torcedor de clubes de futebol. Brazilian Business Review, 17, 3, 253-274, 2020.

DOWNWARD, Paul; DAWSON, Alistair. The economics of professional team sports. United Kingdom: Routledge, 2000.

FRANÇA, Gilson. Relação entre escolaridade e renda no Brasil na Década de 1990. São Paulo: Editora Dialética, 2021.

HOLLANDA, Bernardo Buarque de; MEDEIROS, Jimmy. Violência, juventude e idolatria clubística: uma pesquisa quantitativa com torcidas organizadas de futebol no Rio de Janeiro e em São Paulo. Revista Hydra, v. 1, p. 97-124, 2016.

HOLLANDA, Bernardo Buarque de; MEDEIROS, Jimmy. Do “Colosso do Derby” a Arena do Maracanã?: a cidade, o estádio e as percepções dos torcedores de futebol sobre a Copa do Mundo 2014. Interseções, UERJ, v. 16, p. 328-353, 2014.

IBGE, 2010. Censo Demográfico brasileiro de 2010.

LEI 10.671, 15 maio 2003. Estatuto de Defesa do torcedor.

LEI 14.193, 6 ago. 2021. Institui a Sociedade Anônima do Futebol.

LOPES, Felipe Tavares Paes; HOLLANDA, Bernardo Borges Buarque de. “Ódio eterno ao futebol moderno”: poder, dominação e resistência nas arquibancadas dos estádios da cidade de São Paulo. Tempo, v. 24, n. 2, p. 206-232, 2018.

MALAIA, João Manuel. O processo de profissionalização do futebol no Rio de Janeiro: dos subúrbios à Zona Sul. A inserção de negros, mestiços e brancos pobres na economia da Capital Federal (1914-1923). Leituras de Economia Política, Campinas, 13, 125-155, 2008.

MARTINS, Fabiano Fernandes; CASAS, Alexandre Luzzi Las. O Programa Sócio-Torcedor e o Marketing de Relacionamento no Futebol: o caso do Corinthians. Revista Ângulo, v. 15, n. 15, 2017.

MASCARENHAS, Gilmar. Cidade mercadoria, cidade-vitrine, cidade turística: a espetacularização do urbano nos megaeventos esportivos. Caderno Virtual de Turismo, v. 14, n. 1, p. 52-65, 2014.

MEDEIROS, Jimmy; GUEDON, Philippe Chaves. Fidelização econômico-torcedora e laços de vinculação com o clube: uma análise dos programas sócio-torcedor cariocas. FuLiA/UFMG, v. 4, n. 2, p. 25-42, 2020.

MEDEIROS, Jimmy; HOLLANDA, Bernardo Buarque de. Sócios-torcedores versus torcidas organizadas? Disputas simbólicas e representações coletivas do torcer no futebol do Rio de Janeiro. Esporte e Sociedade, v. 36, p. 1-32, 2022.

MONTEIRO, Plínio Rafael Reis; DIAS, Pâmela de Souza; CARVALHO, Luiz Carlos. Amor à marca no marketing esportivo: proposição de um modelo relacional dos vínculos emocionais e afetivos nos programas sócio torcedor. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 18, n. 2, 2019.

NETO, Ebio Viana Meneses; MARTINS, Andréia de Fátima Hoelzle. Marketing de relacionamento na gestão do futebol: identificação e comparação das ações em quatro clubes brasileiros. Podium Sport, Leisure and Tourism Review, v. 9, n. 1, 2020.

PEREIRA, Leandro França; PESSÔA, Luis Antônio; FERREIRA, Jorge. Brantes; GIOVANNINI, Cristiane Junqueira. Torcedor-consumidor: fatores que afetam a adoção do programa sócio torcedor. Revista Adm. FACES Journal, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, p. 47-66, 2017.

RODRIGUES, Francisco Xavier. O Programa “Sócio-Torcedor” do Sport Club Internacional. Revista Aurora, v. 9, 2010.

SALVATO, Marcio Antonio; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gomes; DUARTE, Angelo José Mont’Alverne. O Impacto da Escolaridade Sobre a Distribuição de Renda. Estudos econômicos, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 753-791, 2010.

SANTANA, Tiago José; SILVA, Silvio Ricardo. O processo de mercantilização do torcer em Belo Horizonte: reflexões a partir de um programa de sócio torcedor. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 5, n. 2, p.124-142, 2018.

SANTOS, Irlan Simões da Cruz; HELAL, Ronaldo. Do espectador ao militante: a torcida de futebol e a luta pelo direito ao estádio e ao clube. Tríade: Revista de Comunicação, Cultura e Mídia, v. 3, n. 7, p. 54-69, 2016.

SANTOS, Genildo Pinheiro; MELO, Gislane Ferreira. Programa de sócio torcedor: a paixão que reflete no coração e no bolso. In: DORNELLAS, Liege C. G.; NEVES, Clara M.; REZENDE, Fernanda F. (Orgs.). Educação Física e Suas Interfaces: lazer, aventura e meio ambiente. Editora Científica Digital, 2022.

SILVA, Edson Coutinho; CASAS, Alexandre Luzzi Las. Torcedores enquanto clientes: esportes enquanto experiências. Revista Brasileira de Administração Científica, v. 11 n. 4, 2020.