O espaço da Geografia Física na Educação Básica do município de Belo Horizonte

uma análise de livros didáticos

Authors

  • Flávio Teodoro de Castro
  • André Augusto Rodrigues Salgado Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X..13310

Keywords:

Physical Geography, Education, Primary and High School, Text Book

Abstract

The teaching of geography in Elementary Education is
necessary because it helps in the recognition of spatial organization of social agents. This only occurs when the students can
understand the physical and social factors in constant interaction.
This paper investigated the space that is given to the contents of
Physical Geography in the books of Basic Education, adopted
in public and private schools in the city of Belo Horizonte /
MG. Therefore, it was necessary to select some books used by
schools that are representative in the county. Next, we performed
the page count for the Physical and Human Geography topics
and their interaction, including cartography. We tried to even
check if there might be some relationship between the academic
background of the authors and their preferences for certain issues
in the production of textbooks, especially those allocated little
space in your materials to Physical Geography. It was found
that with this research in geography textbooks used in Belo
Horizonte, the content related to Human Geography prevail over
the others. Thus, it was realized that the dynamics of nature
are not very representative in textbooks, and present themselves
separate from the socioeconomic aspects. We identified also that
the textbooks examined are almost all written by authors trained
in universities in the State of São Paulo.

Author Biographies

  • Flávio Teodoro de Castro,
    Graduando em Geografia pela UFMG.
  • André Augusto Rodrigues Salgado, Universidade Federal de Minas Gerais
    Professor Adjunto do Departamento de Geografia da UFMG.

References

AFONSO, Anice Esteves e ARMOND, Núbia Beray. Reflexões sobre o ensino de Geografia Física no Ensino Fundamental e Médio. In.:10° Congresso Nacional de Prática de Ensino em Geografia – Porto Alegre/ RS, 2009, p. 1-10.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para Geografia 3º e 4º ciclos (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC, 1998.156p.

CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 1998. 10ª edição.

COELHO, M. de A.; TERRA, L. Geografia Geral: espaço natural e socioeconômico. São Paulo: Moderna, 2005. 431p.

FERREIRA ALVES, A.P.A. e LOWEN SAHR, C.L. Geografia Ensinada – Geografia Vivida? Conceitos e abordagens para o ensino Fundamental no Paraná. Revista discente Expressões Geográficas, n° 05, ano V, p. 49-60. Florianópolis/ SC, 2009.

GREGORY, K.J. A natureza da geografia física. São Paulo, Difel, 1992

KRAJEWAKI, Ângela C., GUIMARÃES, Raul B. e RIBEIRO, Wagner C. Geografia - pesquisa e ação - volume único. Ed. Moderna, 2008

LATUF, M.O. Geografia Física ou Humana, ou será apenas Geografia? Revista Formação. n° 14 vol. 1 – p. 205-206, 2007

LEVON, B. (et. al.) Geografia: Espaço e Vivência. 6° ao 9° anos. São Paulo: Ed. Atual, 2005.

LUCCI, E.A.; MENDONÇA, C. e BRANCO, A.L. Território e sociedade no mundo Globalizado 1ª ed. - São Paulo: Saraiva, 2005.

LUCCI, E.A. e BRANCO, A.L Geografia Geral e do Brasil – Ensino Médio São Paulo: Saraiva, 2005

MAGNOLI, D. Geografia para o Ensino Médio. São Paulo: Ed. Atual, 2008.

MOREIRA, J.C. e SENE, E. Geografia Geral e do Brasil: espaço geográfico e globalização. – São Paulo: Scipione, 2004.

_____________ Trilhas da Geografia. – São Paulo: Scipione, 2008.

MOREIRA, I. e AURICCHIO, E. Construindo o espaço. 6° ao 9° anos. 4ª Ed. – São Paulo: Ática, 2006.

MOURA BARBOSA, E.F.F.. Abordagem do Sistema: Geografia Física x Geografia Humana. In.: VIII Seminário de Pós-Graduação em Geografia da Unesp – Rio Claro – p. 622 -634, 2008.

PIRES, V. e BELLUCCI, B. Projeto Radix – 6° a 9° anos. São Paulo, 2009

ROCKENBACH, D.; MARQUETI, E. e ALVES, G. Link do Espaço - Editora: Escala Educacional, 2005

ROQUE ASCENÇÃO, V.O. Os parâmetros curriculares de geografia e a abordagem do relevo no segundo segmento do Ensino Fundamental. In.: 10° Congresso Nacional de Prática de Ensino em Geografia – Porto Alegre/ RS, 2009, p. 1- 20.

SUERTEGARAY, D. M.A. Sobre a Geografia Física no Ensino Fundamental e Médio – UFRGS, 2009, p.1-11.

SUERTEGARAY, D. M.A. e NUNES, J.O. A natureza da Geografia Física na Geografia. Terra Livre, SP, n. 17, p.11-24, 2001.

TERRA, L.; GUIMARAES, R. B. e ARAÚJO, R. Conexões: Estudo de Geografia Geral e do Brasil. São Paulo: Moderna, 2006.

VESENTINI, J.W. A questão da natureza na geografia e no seu ensino. São Paulo, 1995.

VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Geografia Crítica. 6° ao 9° anos. São Paulo: Editora Ática, 2005. 184p

Published

2011-01-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

O espaço da Geografia Física na Educação Básica do município de Belo Horizonte: uma análise de livros didáticos. (2011). Revista Geografias, 7(1), 88-98. https://doi.org/10.35699/2237-549X..13310

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>