O espaço da Geografia Física na Educação Básica do município de Belo Horizonte
uma análise de livros didáticos
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-549X..13310Keywords:
Physical Geography, Education, Primary and High School, Text BookAbstract
The teaching of geography in Elementary Education is
necessary because it helps in the recognition of spatial organization of social agents. This only occurs when the students can
understand the physical and social factors in constant interaction.
This paper investigated the space that is given to the contents of
Physical Geography in the books of Basic Education, adopted
in public and private schools in the city of Belo Horizonte /
MG. Therefore, it was necessary to select some books used by
schools that are representative in the county. Next, we performed
the page count for the Physical and Human Geography topics
and their interaction, including cartography. We tried to even
check if there might be some relationship between the academic
background of the authors and their preferences for certain issues
in the production of textbooks, especially those allocated little
space in your materials to Physical Geography. It was found
that with this research in geography textbooks used in Belo
Horizonte, the content related to Human Geography prevail over
the others. Thus, it was realized that the dynamics of nature
are not very representative in textbooks, and present themselves
separate from the socioeconomic aspects. We identified also that
the textbooks examined are almost all written by authors trained
in universities in the State of São Paulo.
References
AFONSO, Anice Esteves e ARMOND, Núbia Beray. Reflexões sobre o ensino de Geografia Física no Ensino Fundamental e Médio. In.:10° Congresso Nacional de Prática de Ensino em Geografia – Porto Alegre/ RS, 2009, p. 1-10.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para Geografia 3º e 4º ciclos (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC, 1998.156p.
CAVALCANTI, L. de S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 1998. 10ª edição.
COELHO, M. de A.; TERRA, L. Geografia Geral: espaço natural e socioeconômico. São Paulo: Moderna, 2005. 431p.
FERREIRA ALVES, A.P.A. e LOWEN SAHR, C.L. Geografia Ensinada – Geografia Vivida? Conceitos e abordagens para o ensino Fundamental no Paraná. Revista discente Expressões Geográficas, n° 05, ano V, p. 49-60. Florianópolis/ SC, 2009.
GREGORY, K.J. A natureza da geografia física. São Paulo, Difel, 1992
KRAJEWAKI, Ângela C., GUIMARÃES, Raul B. e RIBEIRO, Wagner C. Geografia - pesquisa e ação - volume único. Ed. Moderna, 2008
LATUF, M.O. Geografia Física ou Humana, ou será apenas Geografia? Revista Formação. n° 14 vol. 1 – p. 205-206, 2007
LEVON, B. (et. al.) Geografia: Espaço e Vivência. 6° ao 9° anos. São Paulo: Ed. Atual, 2005.
LUCCI, E.A.; MENDONÇA, C. e BRANCO, A.L. Território e sociedade no mundo Globalizado 1ª ed. - São Paulo: Saraiva, 2005.
LUCCI, E.A. e BRANCO, A.L Geografia Geral e do Brasil – Ensino Médio São Paulo: Saraiva, 2005
MAGNOLI, D. Geografia para o Ensino Médio. São Paulo: Ed. Atual, 2008.
MOREIRA, J.C. e SENE, E. Geografia Geral e do Brasil: espaço geográfico e globalização. – São Paulo: Scipione, 2004.
_____________ Trilhas da Geografia. – São Paulo: Scipione, 2008.
MOREIRA, I. e AURICCHIO, E. Construindo o espaço. 6° ao 9° anos. 4ª Ed. – São Paulo: Ática, 2006.
MOURA BARBOSA, E.F.F.. Abordagem do Sistema: Geografia Física x Geografia Humana. In.: VIII Seminário de Pós-Graduação em Geografia da Unesp – Rio Claro – p. 622 -634, 2008.
PIRES, V. e BELLUCCI, B. Projeto Radix – 6° a 9° anos. São Paulo, 2009
ROCKENBACH, D.; MARQUETI, E. e ALVES, G. Link do Espaço - Editora: Escala Educacional, 2005
ROQUE ASCENÇÃO, V.O. Os parâmetros curriculares de geografia e a abordagem do relevo no segundo segmento do Ensino Fundamental. In.: 10° Congresso Nacional de Prática de Ensino em Geografia – Porto Alegre/ RS, 2009, p. 1- 20.
SUERTEGARAY, D. M.A. Sobre a Geografia Física no Ensino Fundamental e Médio – UFRGS, 2009, p.1-11.
SUERTEGARAY, D. M.A. e NUNES, J.O. A natureza da Geografia Física na Geografia. Terra Livre, SP, n. 17, p.11-24, 2001.
TERRA, L.; GUIMARAES, R. B. e ARAÚJO, R. Conexões: Estudo de Geografia Geral e do Brasil. São Paulo: Moderna, 2006.
VESENTINI, J.W. A questão da natureza na geografia e no seu ensino. São Paulo, 1995.
VESENTINI, J. W.; VLACH, V. Geografia Crítica. 6° ao 9° anos. São Paulo: Editora Ática, 2005. 184p
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Flávio Teodoro de Castro, André Augusto Rodrigues Salgado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0