The Pianist, by Wladyslaw Szpilman, and the testimonial literature
DOI:
https://doi.org/10.17851/1982-3053.11.21.186-197Keywords:
Szpilman, Testimonial literature, MemoryAbstract
This article to analyze the memoirs of Wladyslaw Szpilman, The Pianist, published in 1998, which originated the eponymous Roman Polanski film, released in 2002, with other writers who wrote about memory, self-writing, and testimonial literature. To remember is, in the context of this work, to seek the cure of ills, to record what happened and, perhaps, through some reflections, to prevent atrocities from recurring.
Downloads
References
BARCINSKI, Tomasz. Alguns comentários do tradutor. In: SZPILMAN, Wladyslaw. O Pianista. Trad. Tomasz Barcinski. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2003. p. 7-10.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. O rastro e a cicatriz: metáforas da memória. Proposições, v. 13, n. 3, set./dez. 2002. Disponível em: <http://www.proposicoes.fe.unicamp.br/proposicoes/textos/39-dossie-gagnebimjm.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro Editora, 2008.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rosseau à internet. Trad. Maria Inês Coimbra Guedes e Jovita Maria Gerheim Noronha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. O local da diferença: ensaios sobre a memória, arte, literatura e tradução. São Paulo: Editora 34, 2005
SZPILMAN, Andrzej. Prefácio. In: SZPILMAN, Wladyslaw. O pianista. Trad. Tomasz Barcinski. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2003. p. 11-13.
SZPILMAN, Wladyslaw. O pianista. Trad. Tomasz Barcinski. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2003.
WEINRICH, Harald. Lete: arte e crítica do esquecimento. Trad. Lya Luft. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2001.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0): são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.