The Aleph and the Mermaids: The Gap Where the Song Fails

Authors

  • Mariângela de Andrade Paraizo Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.12.23.88-104

Keywords:

Judaic Tradition, Narrative, Gap

Abstract

By means of making use of elements of the Judaic tradition, this article aims to investigate to what extent a gap, like the one left by the non-pronounceable Name of God, can present itself as the basis of a narrative structure. It is intended to proceed as Jorge Luis Borges’s manner, deconstructing the tradition and relocating the fragments in the context of the Literature Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariângela de Andrade Paraizo, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora aposentada da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. In: ______. Obra completa. v 1. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 1997. p. 929-1072.

BÍBLIA de Jerusalém. Nova edição, revista e ampliada. Vários tradutores. São Paulo: Paulus, 2004.

BLANCHOT, Maurice. O livro por vir. Trad. Maria Regina Louro. Lisboa: Relógio D’Água, 1984.

BORGES, Jorge Luis. El acercamiento a Almotásim. In: ______. Obras Completas. 1923-1949. v. 1. Buenos Aires: Emecé, 1989. p. 414-418.

BORGES, Jorge Luis. El Aleph. In: ______. Obras Completas. 1923-1949. v. 1. Buenos Aires: Emecé, 1989. p. 617-628.

BORGES, Jorge Luis. La cegueira. In: ______. Obras Completas. 1975-1985. v. 3. Buenos Aires: Emecé, 1989a. p. 276-286.

BORGES, Jorge Luis. El libro. In: ______. Obras Completas. 1975-1988. v. 4. Barcelona: Emecé, 1996. p. 165-171.

BORGES, Jorge Luis. El cuento policial. In: ______. Obras Completas. 1975-1988. v. 4. Barcelona: Emecé, 1996. p. 189-197.

BORGES, Jorge Luis. Elogio da sombra: poemas. Trad. Carlos Nejar e Alfredo Jacques. Perfis: ensaio autobiográfico. Trad. Maria da Glória Bordini. São Paulo: Globo, 1993.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Trad. Idalina Azevedo e Manuel Antônio de Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.

HOMERO. Odisseia. Trad. Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras, 2011.

KAFKA, Franz. Narrativas do espólio. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

LACAN, Jacques. O seminário sobre “A carta roubada”. In: ______. Escritos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998. p. 13-45.

POE, Edgar Allan. A carta roubada. In: ______. Histórias extraordinárias. Trad. Breno Silveira et al. São Paulo: Abril Cultural, 1981. p. 209-231.

SILVA, José Eduardo Costa. Heidegger e a música da poesia: As condições ontológicas da descrição. Curitiba: Prismas, 2015.

VÁSQUEZ, María Esther. Borges: Esplendor y derrota. Barcelona: Tusquets Editores, 1996.

Published

2018-11-28

How to Cite

Paraizo, M. de A. (2018). The Aleph and the Mermaids: The Gap Where the Song Fails. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 12(23), 88–104. https://doi.org/10.17851/1982-3053.12.23.88-104