Indetermination in Expressão Anímica by Eunice Katunda
an interpretative overview
Keywords:
Eunice Katunda, Indeterination in music, Musical analisys and performance, Brazilian repertory for solo pianoAbstract
The main objective of this paper is to verify indetermination elements used by Brazilian composer Eunice Katunda in her piano piece Expressão Anímica (1979), as well as the compositional procedures adopted by the composer. Departing from the musical parameters – time, duration, pitch and effect - the use of indetermination is analized, as well as all types of notation used in the piece – such as exact, aproximative, indicative notation and music grafics. The methodology consisted of reviewing related literature and music notation studies. Finally, a possible performance is proposed.
Downloads
References
ANTUNES, Jorge. Notação na música contemporânea. Brasília: Sistrum,1989.
BRINDLE, Reginald Smith. The New Music: The Avant-Garde since 1945. New York: Oxford Press, 2003.
CAMPOS, Augusto de. Música de Invenção. São Paulo: Perspectiva,1998.
Correspondence Boulez-Cage. Paris: Christian Bourgeois,1991
EUNICE KATUNDA toca música contemporânea. Jornal A Tribuna, Santos, 27 de setembro de 1979.
KARKOSCHKA, Erhard. Notation in new Music. London: Universal Edition, 1972.
KATER, Carlos. Música Viva e J.H. Koellreutter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa/Atravéz, 2001.
____________. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Anablume, 2001.
KOELLREUTTER, Hans Joachim. Terminologia de uma nova estética da música. Porto Alegre: Movimento, 1990.
KOSTKA, Stefan. Material and Techniques of Twentieth-Century Music.3rd ed. New Jersey: Prentice-Hall, 2006.
NEVES, José Maria. Música Contemporânea Brasileira. São Paulo: Ricordi, 1977.
O Estado de São Paulo. Para lembrar os autores do Manifesto Música Viva. São Paulo, 29 de setembro de 1978, p.18.
SOUZA, Iracele Vera Livero. Santoro: Uma História em Miniaturas: um estudo analítico-interpretativo dos Prelúdios para Piano de Claudio Santoro. 2003. 2v. 761 p. Dissertação (Mestrado), Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, 2003.
______. Louvação a Eunice: um estudo de análise da obra para piano de Eunice Katunda. Tese de Doutorado, Campinas, Instituto de Artes - UNICAMP, 2009.
SANTOS, Antonio Eduardo: Os Des-Caminhos do Festival Música Nova: (FMN-um veículo de comunicação dos caminhos da música contemporânea), 2003. Tese (Doutorado) Departamento de Comunicação e Semiótica, PUC-SP, São Paulo, 2003.
SIMMS, Bryan. Music of the Twentieth Century: Style and structure. NY: Schirmer, 1986.
ZAMPRONHA, Edson. Notação, Representação e Composição: um novo paradigma da escritura musical. São Paulo: Anablume/Fapesp, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.