The effects of didactic proposal of Hearing Education in musical performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5172

Keywords:

hearing education, ear training, music performance

Abstract

One of the challenges of the contemporary educational musical context is the urgency of building and developing a multidisciplinary and multidimensional vision that can, on the one hand, contribute to the overcoming of fragmented pedagogical practices of the context and musical syntax, and, on the other hand, contextualize and develop a set of auditory, cognitive and expressive abilities. This fact is observed in the pedagogical practices of the curricular units associated to the construction and development of the musical formation of the individuals, whose paradigms are based on the technical-expressive development, isolation of fundamental elements of the musical syntax and lag between contemporary production and its teaching processes and learning. Based on the relevance and contemporaneousness of these pedagogical practices in the current context, an experimental, methodological approach was developed to verify if the implementation of a multidimensional and multidimensional model of auditory education affects performance improvement and understanding. This empirical research was developed in a context of Higher Education, using an experimental, methodological line, with a control group with pre-test and post-test. From the analysis and interpretation of the results emerge indicators that the teaching and learning process is based on the Multidimensional Model of Auditory Education, contributes to the development of learning and recognition of elements (rhythmic and metrical structure, melodic and harmonic organization, expressive elements and stylistic and instrumental diversity) fundamental in the understanding of musical syntax. 

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Author Biographies

Mário Cardoso, Polytechnic Institute of Bragança, Portugal

Professor Adjunto do Departamento de Educação Musical da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança, Portugal. É Presidente da Comissão Científica e Director de Curso do Mestrado em Ensino de Educação Musical no Ensino Básico da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança. Faz parte da Coordenação (Coordenador-Ajunto) do Departamento de Educação Musical e membro do Centro de Investigação em Educação Básica na mesma instituição. As áreas de interesse e atividade científica estão centradas nas Ciências Musicais (interpretação, análise e composição musical), Estudos Artísticos (arte e tecnologia, estudos musicais, estudos fílmicos e da imagem) e Ciências da Educação (ensino e psicologia da Música). Atualmente é investigador de Pós-Doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. ORCID – 0000-0003-3645-9641

Levi Silva, University of Trás-os-Montes and Alto Douro, Portugal

Mestre e Doutor em Educação pela Universidade de Salamanca. Professor Auxiliar da Escola das Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Desenvolveu estudos de Pós-doutoramento na Universidade de Coimbra (2009-11) e na Universidade de Santiago de Compostela (2007). Membro do CITAR (Centro de Investigação em Ciência e Tecnologias da Artes da Universidade Católica Portuguesa. Diretor da Revista Europeia de Estudos Artísticos (European Review of Artistic Studies). Tem desenvolvido uma regular atividade investigativa no domínio da Artes e Educação com especial enfoque na criação / direção artística e na orientação de trabalhos de investigação avançada (mestrado, doutoramento e pós-doutoramento). ORCID – 0000-0001-6603-034X

Elsa Morgado, University of Trás-os-Montes and Alto Douro, Portugal

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro; Mestre em Biologia e Geologia (para o ensino); Especializada em Educação Especial (domínio Cognitivo e Motor) e Licenciada em Biologia e Geologia (ensino de). Investigadora Auxiliar Convidada do Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos da Universidade Católica Portuguesa – Braga; Investigadora de pós-Doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro. Tem desenvolvido uma regular atividade e investigativa no domínio das Ciências da Educação; Educação Especial; Supervisão Pedagógica e Estágio de Inserção Profissional. ORCID - 0000-0002-3653-7876

Published

2018-07-15

How to Cite

Cardoso, Mário, Levi Silva, and Elsa Morgado. 2018. “The Effects of Didactic Proposal of Hearing Education in Musical Performance”. Per Musi, no. 38 (July). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5172.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish