The singer´s preparation for Brazilian classical music performance
voice, body and scenic aspects
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.57866Keywords:
Vocal performance, Brazilian classical music, Voice and body, Sul fiato, Body languageAbstract
The vocal performer´s acting is conditioned to elements such as breathing, phonation and resonator devices, that must work through homogeneous and balanced way, aiming a performance free of unnecessary tensions. This technical apparat should support the vocal emission called sul fiato – through the air – and, in Brazilian´s Classical Music, there are other problems such as diction and phonation that emerges from spoken and sung language in Brazil. Aiming to solve occasional difficulties reported to that vocal performance of Brazilian Music, I´ve developed here a theoretical study that shows how the Opera Singer student and even the professional could improve their performance using dynamic and flexible body techniques, utilizing freedom and a certain mode of improvisation. The results were that when the performer integrate voice, body and scenic arguments, he can ally Brazilian classical music with a body specific language.
References
Allen, Glenn Seven. 2019. The Singer Acts, The Actor Sings: A Practical Workbook to Living Through Song, Vocally and Dramatically. Índia: Bloomsbury Publishing.
Andrade, Mário de. 1976. Pequena história da música. São Paulo: Martins.
Andrade, Mário de. 1991. Aspectos da Música brasileira. Belo Horizonte: Villa Rica.
Burgess, Thomas., Skilbeck, Nicholas. 2020. The Singing and Acting Handbook: Games and Exercises for the Performer. Reino Unido: Taylor & Francis.
Chasin, Ibaney. 2004. O canto dos afetos: um dizer humanista. São Paulo: Perspectiva.
Clark, Mark Ross., Clark, Lynn V. 2009. Singing, Acting, and Movement in Opera: A Guide to Singer-getics. Estados Unidos: Indiana University Press.
Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira. 2008. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: Unesp.
Gayotto, Lucia Helena 2002. Voz, partitura da ação. São Paulo: Plexus.
Herr, Martha. 2004. “um modelo para interpretação de canção brasileira nas visões de Mário de Andrade e Oswaldo de Souza”. Música Hodie 4, 2: 27-37.
Herr, Martha. 2007. Vozes em conversa: a performance como produção em arte e ciência. Tese (Livre-docência em canto) - Instituto de Artes, Universidade Estadual Paulista, São Paulo.
Hoch, Matthew (org.). 2020. So You Want to Sing with Awareness: A Guide for Performers. Alemanha: Rowman & Littlefield Publishers.
Juvarra, Antonio. 2014. Canto perduto, canto ritrovato: liberare la voce per liberare la mente. Italia: Armando.
Magalhães, Mariana Campos. 2019. Grupo Teatro do Movimento: um gesto expressivo de Klauss e Angel Vianna na dança brasileira. Rio de Janeiro: Gramma.
Malde, Melissa., Allen, MaryJean., Zeller, Kurt-Alexander. 2020. What Every Singer Needs to Know about the Body. Estados Unidos: Plural Publishing, Incorporated.
Miller, Richard. 2019. A estrutura do canto: sistema e arte na técnica vocal. São Paulo: É.
Pereira, Mara Elisa Matos., Braga, Maria Alice da Silva., Kirchof, Edgar Roberto., Rolla, Angela da Rocha. 2017. Fundamentos do texto literário. Brasil: Intersaberes.
Ostwald, David. 2005. Acting for singers: creating believable singing characters. Oxônia: Oxford University Press, USA.
Santos, Lenine Alves dos. 2011. O canto sem casaca: propriedades pedagógicas da canção brasileira e seleção de repertório para o ensino de canto no Brasil. São Paulo: Unesp.
Savvidou, Paola. 2021. Teaching the Whole Musician: A Guide to Wellness in the Applied Studio. Estados Unidos: Oxford University Press.
Silva, Luciano Simões. 2016. “A pedagogia vocal para o canto popular na universidade: experimentação e vocação estética”. Anais do II Simpósio de Estética e Filosofia da Música de Porto Alegre 2,2: 390-392.
Siqueira, José de Lima. 1975. Oito canções populares brasileiras. Rio de Janeiro: Folipress. 1 partitura. Canto e piano.
Stein, Deborah J.; Spillman, Robert. 2002. Poetry into song: performance and analysis of Lieder. Estados Unidos: Oxford University Press.
Vaccari, Pedro Razzante. 2013. José Siqueira e o coco de embolada erudito: por uma performance etnomusicológica contemporânea. São Paulo: Unesp.
Vaccari, Pedro Razzante. 2024. “A “Viola quebrada” e a doce música: entre o Mário de Andrade cantor e o teórico: entre o Mário de Andrade cantor e o teórico”. Música Hodie 24: 1-38 . DOI: https://doi.org/10.5216/mh.v24.78264.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






