Potentialities and Challenges of Autobiographical Writings in Music
the Archive and Memories of the Composer Priest José Maria Wisniewski
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.54300Keywords:
Autobiographical studies, social memory, musical archives, Father José Maria Wisniewski, Mater Verbi choirAbstract
The article investigates the intersection of memory, music, and historiography, using the Mater Verbi’s choir and the autobiographical writings of the composer Father José Maria Wisniewski as a case study. The primary objective is to analyze how Wisniewski's musical practice and personal documents contribute to the preservation and transmission of both collective and individual memory, with a focus on the transition from the Cecilian Movement to the Second Vatican Council. The research is based on the analysis of chronicles and diaries written by Wisniewski, exploring the role of these texts in maintaining the identity of the choir and constructing a social memory. The discussion examines the function of these records as agents of continuity and reinterpretation, considering the challenge of forgetting. The results suggest new ways to integrate autobiographical studies in music with memory studies through the creation of narratives.
References
Assmann, Aleida. 2011. Espaços da Recordação: Formas e Transformações da Memória Cultural. Campinas: Unicamp.
Borges, Vavy Pacheco. 2002. “Uma Mulher e Suas Emoções: O Diário de Eugénie Leuzinger Masset (1885-1889).” Cadernos Pagu 19: 113–143. Campinas.
Bourdieu, Pierre. 2005. “A Ilusão Biográfica.” In Usos e Abusos da História Oral, organizado por Marieta de Morais Ferreira e Janaina Amado. Rio de Janeiro: Editora da FGV.
Calligaris, Contardo. 1998. “Verdades de Autobiografias e Diários Íntimos.” Estudos Históricos 11 (21): 43–58. Rio de Janeiro.
Candau, Jöel. 2018. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto.
Castello Branco, Marta. 2018. Na Música. Vilém Flusser. São Paulo: Annablume.
Castello Branco, Marta. 2024. “Universalismo, ou a fabricação da música de concerto: uma história brasileira de apropriação cultural, propaganda política e desigualdade social.” Opus 30: 1–30. Vitória.
Dias, Jéssica Wisniewski. 2021. Tutto è Scherzo d’Amore: Padre José Maria Wisniewski entre Memórias Passadas, Presentes e Futuras. Dissertação (Mestrado em Artes, Cultura e Linguagens), Instituto de Artes e Design, Universidade Federal de Juiz de Fora.
Didi-Huberman, Georges. 2017. Cascas. São Paulo: Editora 34.
Didi-Huberman, Georges. 2020. Imagens apesar de tudo. São Paulo: Editora 34.
Duarte, Fernando Lacerda Simões. 2009. “Motu Proprio tra le Sollecitudini: Fonte historiográfica para a análise musical.” Anais do XIX Congresso da ANPPOM. Agosto de 2009. 186–194. Curitiba.
Duarte, Fernando Lacerda Simões. 2012. Música e Ultramontanismo: Possíveis Significados para as Opções Composicionais nas Missas de Fúrio Franceschini. São Paulo: Cultura Acadêmica.
Farge, Arlette. 2009. O Sabor do Arquivo. São Paulo: Edusp.
Febvre, Lucien. 1989. Combates pela História. Lisboa: Editorial Presença.
Freitas, Sônia Maria de. 2006. História Oral: Possibilidades e Procedimentos. 2a ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas.
Frith, Simon. 1996. “Music and Identity.” In: Questions of Cultural Identity, Stuart Hall and Paul du Gay (ed.), 7a ed., Londres: Sage.
Garrido, Sandra, e Jane W. Davidson. 2019. Music, Nostalgia and Memory: Historical and Psychological Perspectives. London: Palgrave Macmillan.
Halbwachs, Maurice. 1990. A Memória Coletiva. 2a ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais.
Hall, Stuart. 2003. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.
Koselleck, Reinhart. 1999. Crítica e Crise. Rio de Janeiro: EDUERJ/Contraponto.
Le Goff, Jacques. 2003. História e Memória. 5a ed. Campinas: UNICAMP.
Rainoldi, Felice. 2000. Traditio Canendi: Appunti per una Storia dei Riti Cristiani Cantati. Roma: CLV.
Rancière, Jacques. 2013. A Fábula Cinematográfica. Tradução de Christian Pierre Kasper. Campinas, SP: Papirus.
Samain, Etienne. 2012. “As Peles da Fotografia: Fenômeno, Memória/Arquivo, Desejo.” Visualidades 10 (1): 151–164. Goiânia.
Samuel, Raphael. 2008. Teatros de la Memoria: Pasado y Presente de la Cultura Contemporánea. Valência: Universidade de Valência.
Santos, Yuri Andrei Batista, e Vânia Lúcia Menezes Torga. 2020. “Autobiografia e (Res)Significação.” Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso 15 (2): 119–144. São Paulo.
Schmidt, Dörte. 2005. Musiktheoretisches Denken und kultureller Kontext. Forum Musikwissenschaft Band 1. Schliengen: Edition Argus.
Schmidt, Maria Luísa Sandoval, e Miguel Mahfoud. 1993. “Halbwachs: Memória Coletiva e Experiência.” Psicologia USP 4 (1-2): 285–298. São Paulo.
Terry, Richard Runciman. 1907. Catholic Church Music. London: Greening & Co., Ltd.
Vaticano. 1968. Musicam Sacram: Instrução sobre Música na Liturgia.
Vieira, Fernando Benedito. 1995. Crônica do Coro “Mater Verbi”: Meninos Cantores da Academia (1995) – 6º Volume. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. 1973. Crônica do Coro “Mater Verbi”: Meninos Cantores da Academia (1973-1980) 2º Volume. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. 1976. Dossiê sobre o Coro “Mater Verbi” dos Meninos Cantores da Academia de Comércio – nº 013/04/76. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. 1981. Crônica do Coro “Mater Verbi”: Meninos Cantores da Academia (1981-1990) 3º Volume. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. 1987. 61º Retiro Anual. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. 1989. Assunto: Aulas de canto. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. [198-]. Na Borda. Juiz de Fora.
Wisniewski, José Maria. [198-]. Preâmbulos. Juiz de Fora.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






