De Batuque e Acalanto

an analysis of the Afro-Brazilian Mass by Carlos Alberto Pinto Fonseca

Authors

  • Ângelo José Fernandes State University of Campinas

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2005.55568

Keywords:

Carlos Alberto Pinto Fonseca, Afro-Brazilian music, choral music, choral conduction

Abstract

This article presents the Missa Afro-Brasileira (de Batuque e Acalanto) by Brazilian composer Carlos AlbertoPinto Fonseca, focusing on information and observations provided by the composer and also on analytical issues. Initially, it discusses the factors that have influenced the composer in his compositional process and then points out important structural aspects of the work as well as some suggestions for its performance

Author Biography

  • Ângelo José Fernandes, State University of Campinas

    Ângelo J. Fernandes: Conductor originally from Itajubá/MG. Bachelor's degree in piano and Specialist in Choral Conducting from the School of Music of the Federal University of Minas Gerais (UFMG). He recently completed his Master's degree in Music, specializing in Interpretative Practices, through the graduate program in Music at the Institute of Arts of the State University of Campinas (UNICAMP), under the guidance of Prof. Dr. Eduardo Augusto Östergren. He is currently pursuing a PhD in Music in the same program.

References

FERNANDES, Ângelo José. Missa Afro-Brasileira (de Batuque e Acalanto) de Carlos Alberto Pinto Fonseca: Aspectos Interpretativos. Campinas, 2004. Dissertação apresentada ao Programa dePós-Graduação em Música do Instituo de Artes da UNICAMP, para obtenção do título de Mestre em Música.

FONSECA, CarlosAlbertoPinto. Entrevista concedida a Ângelo José Fernandes. (fita magnética).Belo Horizonte, 2002.

______. Missa Afro-Brasileira (de batuque e acalanto). New York: Lawson-Gould Music Publishers, 1978.

______. Missa Afro-Brasileira (de Batuque e Acalanto). Ars Nova - Coral da UFMG. Regência: Carlos Alberto Pinto Fonseca. Rio de Janeiro: Continental, 1989. 33 rpm, stereo. (Disco de vinil).

FONSECA, Rafael Grimaldi da. Entrevista concedida a Ângelo José Fernandes. (fita magnética). Belo Horizonte, 2003.

PONTOS RISCADOS E CANTADOS NA UMBANDA E CANDOMBLÉ. 3. ed. Rio de Janeiro: Eco, 1962.

SANTOS, Mauro Camilo de Chantal. Carlos Alberto Pinto Fonseca: dados biográficos e catálogo de obras. Belo Horizonte, 2001. Dissertação apresentada à Escola de Música da UFMG, para obtenção do título de Mestre em Música de Câmara.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da Composição Musical. Tradução de Eduardo Seincman. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

Published

2005-01-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“De Batuque E Acalanto: An Analysis of the Afro-Brazilian Mass by Carlos Alberto Pinto Fonseca”. 2005. Per Musi, no. 11 (January): 60-72. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2005.55568.