The Classical Guitar and public order

censorship and social control(São Paulo, 1890–1932)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.58335

Keywords:

Classical Guitar, Press, Public space, Morality, Cultural resistance, São Paulo

Abstract

This article analyzes representations of the guitar in São Paulo between 1890 and 1932, focusing on the press and discourses that associated the instrument with marginality, bohemianism, and social disorder. Drawing on newspapers and historical sources, it investigates how the guitar became a target of symbolic repression during urban modernization, functioning as a marker of class, race, and gender. The text addresses the historical background of musical censorship, the performative role of sound practices in public spaces, and tensions surrounding the presence of women in the guitar scene. It also examines how these practices resisted the disciplining imposed by authorities and urban elites. By articulating sound, space, and control, the article proposes a critical listening to the dynamics of exclusion and resistance that shaped the guitar’s presence in the city.

Author Biography

  • Flavia Prando, University of São Paulo/SESC São Paulo, Brazil

    Flavia Prando holds a PhD in Musicology from the University of São Paulo (USP), she researched the history of guitarists active in the city of São Paulo between 1890 and 1932. She is currently a postdoctoral fellow at the Institute of Brazilian Studies at USP (IEB-USP), conducting research on the presence of Valencian musicians and luthiers in São Paulo. She serves as program coordinator at the Sesc São Paulo Research and Training Center (CPF Sesc SP) and is an associate researcher at the Laboratory of the History of Sound Culture (LHCS) at FFLCH-USP. She is the editor of four volumes of historical sheet music for guitar and the album Violões na Velha São Paulo.

References

Antunes, Gilson Uehara Gimenes. Américo Jacomino Canhoto e o desenvolvimento da arte solística do violão em São Paulo. 2002. Dissertação (Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.

Aprobato Filho, Nelson. Sons da metrópole: entre ritmos, ruídos, harmonias e dissonâncias - as novas camadas sonoras da cidade de São Paulo (final do século XIX - início do XX). 2001. Dissertação (Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001. Acesso em: 19 abr. 2025.

Becker, Howard S. Art worlds: updated and expanded. California: University of California Press, 2008.

Butler, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

Cruz, Heloisa F. Mercado e Polícia em São Paulo (1890-1915). Revista Brasileira de História, v. 7, n. 14, São Paulo, 1987.

Dias, Maria Odila Leite da Silva. Quotidiano e poder em São Paulo no século XIX. São Paulo: Brasiliense, 1995.

Elias, Norbert. O processo civilizador, volume 1: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1994.

Fausto, Bóris. Crime e cotidiano: a criminalidade em São Paulo (1880-1924). 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1998.

Goffman, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de Maria C. C. Barros. Petrópolis: Vozes, 2011.

Gonçalves, José Reginaldo Santos. A fabricação do corpo: uma antropologia da cultura e da moralidade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.

Moraes, José Geraldo Vinci de. Sonoridades paulistanas: final do século XIX ao início do século XX. Rio de Janeiro: Funarte, 1997.

____________________________. Metrópole em sinfonia: história, cultura e música popular na São Paulo dos anos 30. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

Naves, Santuza Cambraia. O Violão Azul: Música Popular e Modernismo. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1995.

Oosterbaan, Martijn. Sonic Supremacy: Sound, Space and Charisma in a Favela in Rio de Janeiro. Critique of Anthropology, v. 29, n. 1, 2009, p. 81–104.

Prando, Flavia. “Louvemo-Lo com os violões de cordas de tripa”: Mário de Andrade e a crítica sobre o violão em São Paulo (1929). Opus, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 187–198, jan./abr. 2018. DOI: 10.20504/opus2018c2447.

____________. O mundo do violão em São Paulo (1890–1932). Tese (Doutorado em Música). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

Rago, Margareth. Do cabaré ao lar: a utopia da cidade disciplinar – Brasil 1890–1930. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

Rosenfeld, Marcelo (org.) e WERNECK, Humberto (texto). Violões Di Giorgio: os primeiros cem anos. São Paulo: Di Giorgio, 2008.

Reily, Suzel Ana. Hybridity and Segregation in the guitar cultures of Brazil. Em: Guitar cultures. Oxford: Oxford International Publishers Ltd, 2001, p. 157-178.

Schafer, R. Murray. The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester: Destiny Books, 1991.

Sevcenko, Nicolau. Orfeu extático na metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

Taborda, Marcia. As senhoritas e o violão: os anos 20 na “Capital Irradiante”. In: Estudos de Gênero, Corpo e Música: abordagens metodológicas. Anais do XXII Congresso da ANPPOM. João Pessoa, 2012. p. 581–588.

Velho, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

Published

2025-04-24

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“The Classical Guitar and Public Order: Censorship and Social control(São Paulo, 1890–1932)”. 2025. Per Musi 26 (April): 1-17. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.58335.