A lógica da expressão musical no Classicismo

uma revisão dos tratados de H. C. Koch

Autores

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5265

Palavras-chave:

Poética Musical, Retórica Musical, Gramática Musical, Classicismo, H. C. Koch

Resumo

This article presents an investigation about the logic of musical expression in the Classicism. Its main reference is the musical theory of Heinrich Christoph Koch (1749-1816), historically considered as the most comprehensive of his time. Starting from the notion of music as a language, Koch conceives units of musical thought that constitute musical speeches, oriented by a specific logic. This logic is performed on the basis of the material, structural and perceptible attributes of the units of thought, enabling the rationalization of its processes and the constitution of a specific musical Grammar and Rhetoric, which regulate the possibilities of usage of the music language. The historical recovery of this logic contributes to the reclaiming of meanings, techniques and values hidden by the historical distance, both of the theory which it constitutes and the repertoire to which it allows to accede. In these terms, it configures itself as a valuable tool of access to the music of its time.

Biografia do Autor

  • Cassiano Barros, Universidade Metodista de Piracicaba, Brasil

    Bacharel (regência e cravo), mestre e doutor em Música pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, dedicado ao estudo das poéticas musicais antigas, especialmente aquelas dos séculos XVI, XVII e XVIII. Atualmente realiza projeto de pós-doutorado na Universidade de São Paulo - Usp sobre a compositio retórica na tradição da Musica Poetica alemã.

Downloads

Publicado

2018-05-05

Edição

Seção

Artigos em Português/Espanhol

Como Citar

“A lógica Da expressão Musical No Classicismo: Uma revisão Dos Tratados De H. C. Koch”. 2018. Per Musi, nº 38 (maio). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5265.