Ensinando música musicalmente

Authors

  • Keith Swanwick University of London

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2001.57685

Keywords:

educação musical, processos musicais, Swanwick, discurso

Abstract

Nesta apresentação eu proponho que a música é uma forma de discurso, o que traz três princípios fundamentais para professores de música. Estes princípios apresentam algumas implicações para os métodos de ensino e currículos. A palavra 'discurso' é utilizada aqui com um sentido cotidiano, e não técnico. Termos correlatos incluem 'argumento', 'troca de idéias', 'conversação', 'expressão do pensamento' e, acima de tudo, 'forma simbólica'. Discurso se manifesta de maneiras variadas, não apenas através de palavras. Meu argumento é que a música é parte de toda uma rede formada por várias formas do discurso humano, e não uma atividade estranha, separada da vida em geral. Também argumento que música não é um objeto, mas sempre um evento contemporâneo. Os processos musicais têm grau de autonomia cultural com múltiplas interpretações, usos e respostas.

Author Biography

  • Keith Swanwick , University of London

    is Dean of Research and Professor of Music Education at the Institute of Education, University of London. He has been musically active throughout his carer, notably as a conductor, and has taught at secondary. post-16 and university levels: He is the author of a number of books on music and music education, including Teaching Music Musically (London: Routledge, 1999), Music, mind and education (London: Routledge, 1988) and A basis for music education (London: Routledge, 1979).

References

ABBS, P. The educational imperative. London: Falmer Press, 1994.

BLUMER, H. Symbolic interactionism: perspective and method. Berkeley: University of California Press, 1969.

DEWEY, J. Art as experience. New York: Capricom Books, 1934.

GODINHO, J. C. D. N. Audience-listening and audience-performing: a study of the effect of context on mental representation of music. Tese de Doutorado. London: Institute of Education, Music and Drama Dpt., University of London, 2000.

CHEUNG, Jane Wai Yee. The effects of computerised music instruction on the attitude and achievement of children: with special reference to strong and weak framing. Tese de Doutorado. London: Institute of Education, Music and Drama Dpt., University of London, 2001.

KRESS, G. Linguistic processes in sociocultural practice. Oxford: Oxford University Press, 1985.

POPPER, K. Objective knowledge. Oxford: Clarendon Press, 1972.

REIMER, B. A philosophy of music education. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1989.

SILVA, M. Cecília C. França. Composing, performing and audience-listening as symmetrical indicators of musical understanding. Tese de Doutorado. London: Institute of Education, Music and Drama Dpt., University of London. 1998.

SWANWICK, K. Teaching music musically. London and New York: Routledge, 1999.

Downloads

Published

2001-01-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

“Ensinando Música Musicalmente”. 2001. Per Musi, no. 04 (January): 29-36. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2001.57685.