Parâmetros para o estudo da sinestesia na música

Authors

  • Guilherme Francisco Furtado Bragança Coral ALMG

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2010.54391

Keywords:

Synaesthesia, Listening, Music analysis, Composition, Messiaen

Abstract

This paper studies the relationship between synaesthesia as a neurological condition and synaesthesic metaphor. It aims at investigating synaesthesia as a way of conscious listening and proposes a synaesthesic listening of the
5th movement Joie du sang des étoiles of Olivier Messiaen’s Turangalîla, including an analysis of the relationship between
the elements found in the synaesthesic listening and the structure of the work. Relating analysis and phenomenology, it
also suggests a systematization of synaesthesics categories, departing from the sound as the primary sensation among the
most common sensations.

Author Biography

  • Guilherme Francisco Furtado Bragança, Coral ALMG

    Guilherme Francisco Furtado Bragança graduou-se em Composição pela UFMG (1989), concluiu os cursos de Pós-Graduação Lato-Sensu para o Magistério Superior pela FUMA (1990) e “Musicologia Histórica Brasileira”, pela UFMG (1994). Estudou regência coral com Carlos Alberto Pinto Coelho e Hans Joachin Koellreuter. Em 2008, concluiu o mestrado em Música
    pela UFMG. Lecionou, por dois anos, no curso superior de música da UEMG as matérias Acústica e Música Contemporânea
    e para o curso básico, Harmonia I e II. Atualmente, rege o Coral da Assembléia Legislativa de Minas Gerais.

     

References

BARON-COHEN, S., HARRISON, J. (Eds) Synaesthesia: Classic and Contemporary Readings. Oxford:Blackwell Publishers

ltd, 1997.

BRAGANÇA, Guilherme Francisco Furtado. A sinestesia e a construção de significação musical. Dissertação (mestrado) –

Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Música, 2008.

COELHO JÚNIOR, Nelson Ernesto. Consciência, intencionalidade e intercorporeidade. Revista Cadernos de Psicologia e

Educação Paidéia. Ribeirão Preto, v.12, n.22, 2002.

CUNHA, Antônio Geraldo da. Dicionário etimológico Nova Fronteira da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,

CYTOWIC, Richard E. Touching tastes, seeing smells – and shaking up brain science. Cerebrum, v.4,n.3: p.7–26, 2002.

(artigo hospedado em http://home.comcast.net/~sean.day/CytowicCerebrum2002.pdf)

DAY, Sean. Lafayette (USA). Julho, 1996. Disponível em: http://psyche.cs.monash.edu.au/v2/psyche-2-32-day.html, acessado em 09/10/2006.

DAY, Sean. Synesthesia: the American Synesthesia Association. Disponível em: http://home.comcast.net/~sean.day/Synesthesia.htm, acessado em 01/05/2007.

GAZZANICA, Michael S; HEATHERTON, Todd F. Ciência psicológica: mente, cérebro e comportamento. VERONESE, Maria

Adriana Veríssimo (trad). Porto Alegre: Artmed, 2005.

HANSLICK, Eduard. Do belo musical: uma contribuição para a revisão da estética musical. Nicolino Simone Neto (trad).

Campinas: Editora da UNICAMP, 1992.

KERMAN, Joseph. Musicologia. CABRAL, Álvaro (trad). São Paulo: Martins Fontes, 1987.

KOELLREUTTER, H.J. Análise Fenomenológica do minueto em sol maior de J.S. Bach. Cadernos de análise Musical. São

Paulo: Atravez, n.1: p.1-8, 1989.

LIAN, Henrique. Sinfonia Titã: semântica e retórica. São Paulo: Perspectiva, 2005.

MESSIAEN, Olivier. Sept Haïkaï: esquisses japonaises pour piano solo et petit orchestre. Paris, Alphonse Leduc, 1966.

MESSIAEN, Olivier. Turangalila - 05 - Joie du sang des étoiles. Loriods, Ozawa, Boston SO, Tanglewood 1975

MESSIAEN, Olivier. Turangalîla-Synphonie, in Philharmonia Orchestra’s Messiaen website, disponível em: http://www.

philharmonia.co.uk/messiaen/music/turangalila.html, acessado em 20/04/2008.

MESSIAEN, Olivier. Turangalîla-Synphonie, note de programme. Disponível em: http://www.messiaen2008.com/fiche.

php?id=24, acessado em 25/04/2008.

MESSIAEN, Olivier. Turangalîla Symphonie, 5th Movt “Joy of the Blood of the Stars”. Pierre Laurent Aimard, Cynthia Millar,

Andrew Davis, and the National Youth Orchestra of Great Britain at the 2001 Proms. Disponível em: http://br.youtube.

com/watch?v=Tv67YkOWJNA, acessado em 25/04/2008.

MEYER, Leonard B. Emotion and meaning in music. Chicago, The University of Chicago Press, 1992.

MOLINO, Jean. Fato musical e semiologia da música. In: Semiologia da música. CARVALHO, Mário Vieira (trad). Lisboa:

Vega, s.d.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Situação da Semiologia Musical. In: Semiologia da música. CARVALHO, Mário Vieira de Carvalho

(trad). Lisboa: Vega, s.d.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Som/ruído. In: Enciclopédia Einaudi. Artes-Tonal/Atonal. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da

Moeda, v.3: p.212-228, 1984.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Musi and discource: toward a semiology of music. Carolyn Abbate (trad para o ingles). Princenton,

New Jersey, Princeton University Press, 1990.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Etnomusicologia e significações musicais. Silvana Zilli Bomskov (trad). Per Musi, Belo Horizonte,

n.10: p.5-30, 2004a.

NATTIEZ, Jean-Jacques. Modelos lingüísticos e análise das estruturas musicais. Sandra Loureiro de Freitas Reis (trad). Per

Musi, Belo Horizonte, n.9: p.5-46, 2004b.

NATTIEZ, Jean-Jacques. O combate entre Cronos e Orfeu: ensaios de semiologia musical aplicada. São Paulo: Via Lettera

editora e livraria, 2005.

NAVARRO, Daniel Pérez. Escucho los colores , veo la música: sinestesias. El compositor sinestésico: Olivier Messiaen. Disponível em: http://www.filomusica.com/filo48/sinestesia.html, acessado em 30/04/2008.

RAMACHANDRAN, Vilayanur S.; HUBBARD, Edward M. Synaesthesia: a window into perception, thought and language.

Journal of Consciousness Studies, v.8, n.12, p.3-34, December 2001.

RAMACHANDRAN, Vilayanur S.; HUBBARD, Edward M. Ouvindo as cores e degustando as formas. Scientific American.

São Paulo, n.13, Junho de 2003.

SyNESTHESiA. In: Wikipedia, the free encyclopedia. Disponível em: http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia. Acessado

em: 01/05/2008.

Published

2025-03-26

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Parâmetros Para O Estudo Da Sinestesia Na Música”. 2025. Per Musi, no. 21 (March). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2010.54391.