Do the Large-Scale Exams in Brazil and Portugal Require the Competences, Recommended by the Curricula?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u11391166

Palavras-chave:

national exam, competences, large scale assessment, biological literacy, educational formation, ENEM

Resumo

The curriculum of Portugal and Brazil determine which competences should be developed in students throughout high school. Large-scale exams in Portugal and Brazil have been applied for at least two decades. The objective of this study was to analyse the correspondence between what the official documents determine, from a perspective of competences to be developed in the students, by the biology discipline, in Portugal, and Brazil about what is requested in their National Exams. For this, an empirical study of a documentary nature was developed, which focused on the analysis of the ENEM in Brazil and the National Exams in Portugal. The body of analysis consisted of questions formulated for exams carried out between 2010 and 2016. The analysis carried out by this research evidenced the difficulty in using multiple-choice questions to test the various academic aptitudes, with a predominance of cognitive ones with 86% and 85% in phases 1 and 2, respectively of the National Exam in Portugal and 96% in the ENEM. Large-scale exams in Portugal and Brazil do not seem very suitable for promoting the training described in the official documents of both countries. Making it clear that it is not enough to develop competences in students through learning strategies and curriculum adequacy if the internal and external assessment instruments are unable to ascertain whether these competences are being developed in students.

Biografia do Autor

  • Piedade Vaz-Rebelo, Universidade de Coimbra

    Doutora em Psicologia Educacional pela Universidade de Coimbra, Portugal. Professora na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Portugal

  • Cristina Canhoto, Universidade de Coimbra

    Doutora em Biologia, especialidade Ecologia, pela Universidade de Coimbra, Portugal. Professora do Departamento de Ciências da Vida da Universidade de Coimbra, Portugal

Referências

Amador, F., Silva, C. P., Baptista, J. P., Valente, R. A., Mendes, A., Rebelo, D., & Pinheiro, E. (2001). Programa de Biologia e Geologia 10º ou 11º Anos. Ministério da Educação. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Programas/Recorrente/bio_geo_10_11.pdf

Andrade, D. F., Tavares, H. R., & Valle, R. C. (2000). Teoria da resposta ao item: conceitos e aplicações. Associação Brasileira de Estatística. https://docs.ufpr.br/~aanjos/CE095/LivroTRI_DALTON.pdf

ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH (2016). ATLAS.ti (qualitative data analysis — version 8.0) [Computer Software]. https://atlasti.com/

Bardin, L. (2002). Análise de conteúdo. Edições 70.

Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies.Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511571312

Direção Geral de Educação (DGE) (n.d). Relatórios/Estatísticas [Reports/Statistics]. https://www.dge.mec.pt/relatoriosestatisticas-0

Dias Sobrinho, J. (2010). Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995–2009): Do provão ao SINAES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 15(1), 195–224. http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/341

Galian, C. V. A. (2014). Os PCN e a elaboração de propostas curriculares no Brasil. Cadernos De Pesquisa, 44(153), 648–669. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2812

Gentilli, P. (Org.) (2011). Pedagogia da Exclusão: Crítica ao Neoliberalismo em Educação. Vozes.

Greaney, V., & Kellaghan, T. (2011). A avaliação dos níveis de desempenho educacional. Elsevier.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2005). Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): Fundamentação Teórico-Metodológica. Ministério da Educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/avaliacoes-e-exames-da-educacao-basica/fundamentacao-teorico-metodologica

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2009). Matriz de Referência do ENEM. https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). (2015). Relatório Pedagógico ENEM 2011–2012. https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/avaliacoes-e-exames-da-educacao-basica/relatorio-pedagogico-enem-2013-2011-2012

Krasilchik, M. (1988). Ensino de ciências e a formação do cidadão. Em Aberto, 7(40), 55–60. http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2044

Maia, P. F., & Justi, R. (2008). Desenvolvimento de habilidades no ensino de ciências e o processo de avaliação: análise da coerência. Ciência & Educação (Bauru), 14(3), 431–450. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300005

Melchior, F. S. (2012). Competências e habilidades linguísticas requeridas em instrumentos avaliativos em larga escala para ingresso no ensino superior [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás.

Ministério da Educação (MEC). (2002a). Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio. MEC/SEMTEC. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf

Ministério da Educação (MEC). (2002b). PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Da Natureza, Matemática e Suas Tecnologias. MEC/SEMTEC. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf

Ministério da Educação (MEC). (2002c). Exame Nacional do Ensino Médio-ENEM: Documento Básico. MEC/SEMTEC. https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/avaliacoes-e-exames-da-educacao-basica/enem-2013-documento-basico

Ministério da Educação (MEC). (n.d). Matriz de Referência ENEM. MEC/INEP. https://download.inep.gov.br/download/enem/matriz_referencia.pdf

Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, 87(2), 224–240. https://doi.org/10.1002/sce.10066

Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD). (2018). The future of education and skills: Education 2030. Education Working Papers. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf

Perrenoud, P. (1999). Construir as competências desde a escola. translated by Bruno Charles Magne. Artmed.

Santos, J. S. D., & Cortelazzo, Â. L. (2013). Os conteúdos de biologia celular no Exame Nacional do Ensino Médio-ENEM. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 18(3), 591–612. https://doi.org/10.1590/S1414-40772013000300005

Santos, R. A. (2015, August 25–28). Os PCN como política unificadora de um currículo nacional: impasses e desafios na trajetória da implementação de um documento-base para a educação formal no Brasil. VIII Jornadas Internacionais de Políticas públicas, São Luís, Maranhão. http://www.joinpp.ufma.br/jornadas/joinpp2015/pdfs/eixo13/os-pcn-como-politica-unificadora-de-um-curriculo-nacional-impasses-e-desafios-na-trajetoria-da-implementacao-de-um-documento-base-para-a.pdf

Sapatini, J. R. (2014). Categorização e Análise das Questões de Biologia do ENEM (1998–2012) (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, Paraná). Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (RIUT). http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21682

Silva, D. da, Rebelo, M. da P. S. S. P. V., & Canhoto, C. M. M. M. L. (2020). Percepções dos professores de biologia sobre a avaliação em larga escala em Portugal e Brasil. Educação, 45(1), e139560, 1–36. https://doi.org/10.5902/1984644439560

Downloads

Publicado

2023-11-28

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

Do the Large-Scale Exams in Brazil and Portugal Require the Competences, Recommended by the Curricula?. (2023). Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e43876, 1-28. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u11391166