Pictorial Representations in Geology Textbooks of High School: a Study in the Scope of the Paleomagnetism
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017172383Palavras-chave:
paleomagnetism, pictorial representations, teaching Geology, textbook.Resumo
The pictorial representations (PR) are fundamental in textbooks, particularly to those regarding the Sciences education. Their efficiency and value for the teaching and learning processes must be focus not in their quantity, but in the way they are linked and integrated, so that it can create an adequate relationship with the verbal language. This study presents the results obtained from a quantitative evaluation of Biology and Geology textbooks of the 10th grade (n=5) and Geology of the 12th grade (n=3) of the Portuguese education system. The chosen topic was Paleomagnetism and it was formulated through the following research question: in the chapter concerning Paleomagnetism, do the Geology textbooks show a consistent organisation and structuring of the PR for the teaching and learning processes? To answer this question, the following goals were defined, which should be able to evaluate: the relationship of “communication”between the PR and the verbal language in the previously evaluated subchapters; the prevalence of the PR typologies in the observed sample; the presence of legend and scale in the considered PR. The results allow us to conclude the importance that PR has in the Geosciences teaching as a complement to the explanation text, and as a support to the practical activities. However, there are evidences of the lack of rigor in the use of these representations, which can lead to the possibility of a less effective learning of geological subjects or may lead to erroneous conceptions in students.
Downloads
Referências
Cook, M. (2011). Teachers’ use of visual representations in the science classroom. Science Education International, 22( 3), 175–184.
Correia, G. M. P., & Gomes, C. R. (2010). O Paleomagnetismo nos manuais escolares de Geologia do 12.º ano de escolaridade: actividades práticas e representações pictóricas. e-Terra, 15(31), 1–4.
Costa, M. A. F., Costa, M. F. B., Lima, M. C. A. B., & Leite, S. Q. M. (2006). O desenho como estratégia pedagógica no ensino de ciências: o caso da biossegurança. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciências, 5(1), 184–191.
Costa, M. A. F., Costa, M. F. B., Leite, S. Q. M., & Lima, M. C. A. B. (2007). A construção do conhecimento através de imagens: contribuições para o ensino de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 20–31.
Decreto-Lei n.º 286/89 de 29 de Agosto. Diário da República n.º 198 - I Série. Ministério da Educação.
Decreto-Lei n.º 74/2004, de 26 de Março. Diário da República n.º 73 - I Série A. Ministério da Educação.
Galili, I. (2013). On the Power of Fine Arts Pictorial Imagery in Science Education. Science & Education, 22(8), 1911–1938.
Harp, S. F., & Mayer, R. E. (1997). The role of interest in learning from scientific text and illustration: on distinction between emotional interest and cognitive interest. Journal of Educational Psychology, 89(1), 92–102.
Javier, F. P. P. (2006). Uso (y abuso) de la imagen en la enseñanza de las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 24(1), 13–30.
Klein, T. A. S., & Laburú, C. E. (2009). Imagens e ensino de Ciências: análise de representações visuais sobre DNA e biotecnologia segundo a retórica da conotação. In Anais VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (p. 1–12). Florianópolis, Brasil: ABRAPEC.
Laranjeiro, R. M., Abrantes, I., & Gomes, C. R. (2015). Representações pictóricas nos manuais escolares de Ciências Naturais do 7.º ano: Terra – Um planeta com vida e Dinâmica interna da Terra. In H.G. Pinto, M. I. P. S Dias, R.G. Muñoz, (Orgs.), Atas IV Conferência Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação (p. 136–145), Leiria: Escola Superior de Ciências Sociais, IPL.
Martins, I. (1997). O papel das representações visuais no ensino-aprendizagem de ciências. In Atas Encontro de pesquisa em Ensino de Ciências (pp. 366–373), Águas de Lindóia, SP.
Martins, I., & Gouvêa, G. (2005). Analisando aspectos da leitura de imagens em livros didáticos de ciências por estudantes do ensino fundamental no Brasil. Enseñanza de las ciencias(número extra - VII Congresso), 1–3.
Martins, I., Gouvêa, G., & Piccinini, C. (2005). Aprendendo com Imagens. Ciência e Cultura, 57(4), 38–40.
Mason, R., Morphet, T., & Prosalendis, S. (2006). Reading Scientific Images: The Iconography of Evolution. Cape Town: HSRC Press.
Mayer, R. E. (1993). Illustrations that instruct. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology (Vol. 4). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2 ed.). New York: Cambridge university Press
Mayer, R. E. (2011). Instruction Based on Visualizations In R. E. Mayer & P. A. Alexandre (Eds.), Handbook of research on learning and instruction (pp. 427–445). New York: Routledge.
Otero, M. R. (2002). Imágenes y Enseñanza de la Física: Una visión cognitiva. Doctoral, Universidad de Burgos, Burgos.
Otero, M. R., Moreira, M. A., & Greca, I. M. (2002). El uso de imágenes em textos de física para la enseñanza secundaria y universitária. Investigações em Ensino de Ciências, 7(2), 127–154.
Otero, M. R., Greca, I. M., & Silveira, F. L. (2003). Imágenes visuales en el aula y el rendimiento escolar en Física: un estudio comparativo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 2(1), 1–30.
Park, S., & Lim, J. (2007). Promoting positive emotion in multimedia learning using visual illustration. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 16(2), 141–162.
Parreiral, R. C. (2011). Representações para o Ensino e a Aprendizagem de Temas de Geologia no Ensino Básico e no Ensino Secundário. Doutoramento Universidade de Coimbra, Coimbra.
Parreiral, R. C., & Gomes, C. R. (2009). Representações pictóricas nos manuais de ensino de Ciências Naturais do 7.º ano de escolaridade. In Atas XIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (pp. 953–962.), Castelo Branco: Escola Superior de Educação do IPCB.
Parreiral, R., Pereira, L. G., & Gomes, C. (2011). Representações pictóricas nos manuais de ensino de Ciências Naturais (7.º ano) e de Geologia (10.º ano). In L. J. P. F. Neves, A. J. S. C. Pereira, C. S. R. Gomes, L. C. G. Pereira & A. O. Tavares (Eds.), Modelação de sistemas geológicos: livro de homenagem ao Professor Manuel Maria Godinho (pp. 291–301). Coimbra: Laboratório de Radioactividade Natural da Universidade de Coimbra.
Pereira, M. E. C., Jurbeg, C., Carvalho, P. R., & Costa, M. A. F. C. (2008). A construção do conceito científico de biossegurança através da linguagem gráfica. In L.R. Oliveira, L. M. Latini (Coor.). Anais do Encontro Nacional de Ensino de Ciências da Saúde e do Ambiente (pp. 8–18), Niterói, Rio de Janeiro: UNIPLI.
Schmeck, A., Mayer, R. E., Opfermann, M., Pfeiffer, V., & Leutner, D. (2014). Drawing pictures during learning from scientific text: Testing the generative drawing effect and the prognostic drawing effect. Contemporary Educational Psychology, 39(4), 275–286.
Tauceda, K. C., Nunes, V. M., & Del Pini, J. C. (2011). O Livro Didático e as Representações Mentais de Bioquímica e Biofísica em Alunos do Ensino Médio (The textbook and students’ mental representations in biochemistry and biophysics at secondary education). Experiências em Ensino de Ciências, 6(1), 57–68.
Vieira, C. T. (2002). O Ensino das Ciências no Ensino Básico: Perspectiva histórica e tendências actuais. Viseu: Escola Superior de Educação Jean Piaget.
Analysed textbooks
Dias, A. G., Guimarães, P., & Rocha, P. (2005). Geologia 12. Porto: Areal Editores.
Félix, J. M., Sengo, I. C., & Chaves, R. B. (2006). Geologia 12.º. Porto: Porto Editora.
Ferreira, J., & Ferreira, M. (2007). Planeta com Vida 10.º. Carnaxide: Santillana Constância.
Marques, M. (2007). Uma Breve História Natural da Terra 10.º. Rio Tinto: Edições ASA.
Matias, O., Martins, P., Dias, A. G., Guimarães, P., & Rocha, P. (2009). Biologia e Geologia 10.º. Porto: Areal Editores, SA.
Oliveira, Ó., Silva, J. C., & Ribeiro, E. (2009). GeoDesafios. Porto: Edições ASA.
Ribeiro, E., Silva, J. C., & Oliveira, Ó. (2007). Desafios 10.º. Rio Tinto: Edições ASA.
Silva, A. D., Mesquita, A. F., Gramaxo, F., Santos, M. E., & Baldaia, L. (2010). Terra Universo de Vida 10.º. Porto: Porto Editora.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os autores são responsáveis pela veracidade das informações prestadas e pelo conteúdo dos artigos.
Os autores que publicam neste periódico concordam plenamente com os seguintes termos:
- Os autores atestam que a contribuição é inédita, isto é, não foi publicada em outro periódico, atas de eventos ou equivalente.
- Os autores atestam que não submeteram a contribuição simultaneamente a outro periódico.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à RPBEC o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial neste periódico.
- Os autores atestam que possuem os direitos autorais ou a autorização escrita de uso por parte dos detentores dos direitos autorais de figuras, tabelas, textos amplos etc. que forem incluídos no trabalho.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (por exemplo, publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (por exemplo, em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação visando aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Em caso de identificação de plágio, republicação indevida e submissão simultânea, os autores autorizam a Editoria a tornar público o evento, informando a ocorrência aos editores dos periódicos envolvidos, aos eventuais autores plagiados e às suas instituições de origem.