Argumentation in Physics Classes: Proposal of a Theoretical-Methodological Tool for the Construction and Analysis of Teaching Situations in the School Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u351371

Keywords:

Argumentation, school reality, Teaching Physics

Abstract

Considering the potential of argumentative activity in the learning and development of students in science, the objective of this article is to present a proposal for a theoretical-methodological tool for the construction and analysis of argumentative activity in teaching situations. On the one hand, it is based on the pragma-dialectical theory of van Eemeren and Grootendorst (2004), which offers analytical instruments to understand argumentation as a discursive practice structured by speech acts and guided by the critical resolution of differences of opinion. On the other hand, it is based on the perspective of Edwards (1997), when discussing the logics of interaction and content present in everyday school life, understood as ways in which subjects construct and share knowledge in specific contexts — in this case, the school context. Based on the analysis of an example of a school situation, we highlight that the tool allows a deeper understanding of the process of building relationships with school knowledge in Physics classes, demonstrating how argumentative activity enhances this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, O. L. C., & Nardi, R. (2015). Os “objetos de estudo” da pesquisa em Ensino de Física, segundo pesquisadores brasileiros. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 414–433. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170207

Bortoletto A., Sutil, N., Boss, S. L. B., Iachel, G., & Nardi, R. (26 de novembro a 02 de dezembro, 2007). Pesquisa em Ensino de Física (2000-2007): áreas temáticas em eventos e revistas nacionais. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Carmo, A. B., & Carvalho, A. M. P. (2012). Múltiplas linguagens e a Matemática no processo de argumentação em uma aula de Física: análise dos dados e de um laboratório aberto. Investigação em Ensino de Ciências, 17(1), 209–226. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/213

Coraiola, A. S. (2020). Argumentação dialogada no ensino e aprendizagem de física: perspectivas de professores do ensino médio (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/66863

Coraiola, A. S. (2024). Argumentação dialogada e a relação com o conhecimento no cotidiano de aulas de física do Ensino Médio (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/89900

Coraiola, A. S., & Higa, I. (2021). Argumentação dialogal no Ensino de Física e a cultura escolar: uma análise a partir das perspectivas de professores do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, 26(2), 404–420. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2430

Edwards, V. (1997). Os sujeitos no universo da escola: um estudo etnográfico no ensino primário (V. Baptista, Trad.). Editora Ática.

van Eemeren, F. H. V., & Grootendorst, R. (2004). A Systematic Theory of Argumentation: the pragma-dialectical approach. Edinburgh: Cambridge University Press.

Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. R. (2020). Atividades baseadas em TICE: um estudo dos domínios social, afetivo e cognitivo de crianças e jovens a partir dos fundamentos essenciais da argumentação no contexto da educação científica. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 369–387. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p369

Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. (2018). Os fundamentos essenciais da argumentação no ensino de Ciências: Um estudo a partir da unidades, elementos taxonômicos e qualidade do argumento. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 1020–1059.

Forquin, J. (1993). Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar (G. L. Louro, Trad.). Artes Médicas.

Ibraim, S., & Justi, R. (2018). Ações docentes favoráveis ao ensino envolvendo argumentação: estudo da prática de uma professora de química. Investigações em Ensino de Ciências, 23(2), 311–330. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p311

Jiménez-Aleixandre, M. P., & Erduran, S. (2007). Argumentation in science education: An overview. In S. Erduran, & M. P. Jiménez-Aleixandre (eds.), Argumentation in Science Education (pp. 3–27). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6670-2_1

Scarpa, D. L. (2009). Cultura escolar e cultura científica: aproximações, distanciamentos e hibridação por meio da análise de argumentos no ensino de biologia e na Biologia (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2009.tde-23092009-144938

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(spe), 49–67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Vallle, M. (2014). Movimentos e práticas epistêmicos e suas relações com a construção de argumentos nas aulas de ciências (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2014.tde-01102014-104240

Vieira, R. D., & Nascimento, S. S. (2009). Uma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em sala de aula de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 26(1), 81–102.

Rockwell, E. (1997). La dinámica cultural en la escuela. In A. Alvarez (ed.), Hacia un curriculum cultural: la vigencia de Vygotski en la educación. Fundación Infancia y aprendizaje.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Argumentation in Physics Classes: Proposal of a Theoretical-Methodological Tool for the Construction and Analysis of Teaching Situations in the School Context. (2025). Brazilian Journal of Research in Science Education, e56373, 1-21. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u351371