Argumentation in Physics Classes: Proposal of a Theoretical-Methodological Tool for the Construction and Analysis of Teaching Situations in the School Context
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u351371Keywords:
Argumentation, school reality, Teaching PhysicsAbstract
Considering the potential of argumentative activity in the learning and development of students in science, the objective of this article is to present a proposal for a theoretical-methodological tool for the construction and analysis of argumentative activity in teaching situations. On the one hand, it is based on the pragma-dialectical theory of van Eemeren and Grootendorst (2004), which offers analytical instruments to understand argumentation as a discursive practice structured by speech acts and guided by the critical resolution of differences of opinion. On the other hand, it is based on the perspective of Edwards (1997), when discussing the logics of interaction and content present in everyday school life, understood as ways in which subjects construct and share knowledge in specific contexts — in this case, the school context. Based on the analysis of an example of a school situation, we highlight that the tool allows a deeper understanding of the process of building relationships with school knowledge in Physics classes, demonstrating how argumentative activity enhances this process.
Downloads
References
Abril, O. L. C., & Nardi, R. (2015). Os “objetos de estudo” da pesquisa em Ensino de Física, segundo pesquisadores brasileiros. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 414–433. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170207
Bortoletto A., Sutil, N., Boss, S. L. B., Iachel, G., & Nardi, R. (26 de novembro a 02 de dezembro, 2007). Pesquisa em Ensino de Física (2000-2007): áreas temáticas em eventos e revistas nacionais. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.
Carmo, A. B., & Carvalho, A. M. P. (2012). Múltiplas linguagens e a Matemática no processo de argumentação em uma aula de Física: análise dos dados e de um laboratório aberto. Investigação em Ensino de Ciências, 17(1), 209–226. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/213
Coraiola, A. S. (2020). Argumentação dialogada no ensino e aprendizagem de física: perspectivas de professores do ensino médio (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/66863
Coraiola, A. S. (2024). Argumentação dialogada e a relação com o conhecimento no cotidiano de aulas de física do Ensino Médio (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/89900
Coraiola, A. S., & Higa, I. (2021). Argumentação dialogal no Ensino de Física e a cultura escolar: uma análise a partir das perspectivas de professores do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, 26(2), 404–420. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2430
Edwards, V. (1997). Os sujeitos no universo da escola: um estudo etnográfico no ensino primário (V. Baptista, Trad.). Editora Ática.
van Eemeren, F. H. V., & Grootendorst, R. (2004). A Systematic Theory of Argumentation: the pragma-dialectical approach. Edinburgh: Cambridge University Press.
Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. R. (2020). Atividades baseadas em TICE: um estudo dos domínios social, afetivo e cognitivo de crianças e jovens a partir dos fundamentos essenciais da argumentação no contexto da educação científica. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 369–387. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p369
Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. (2018). Os fundamentos essenciais da argumentação no ensino de Ciências: Um estudo a partir da unidades, elementos taxonômicos e qualidade do argumento. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 1020–1059.
Forquin, J. (1993). Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar (G. L. Louro, Trad.). Artes Médicas.
Ibraim, S., & Justi, R. (2018). Ações docentes favoráveis ao ensino envolvendo argumentação: estudo da prática de uma professora de química. Investigações em Ensino de Ciências, 23(2), 311–330. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p311
Jiménez-Aleixandre, M. P., & Erduran, S. (2007). Argumentation in science education: An overview. In S. Erduran, & M. P. Jiménez-Aleixandre (eds.), Argumentation in Science Education (pp. 3–27). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6670-2_1
Scarpa, D. L. (2009). Cultura escolar e cultura científica: aproximações, distanciamentos e hibridação por meio da análise de argumentos no ensino de biologia e na Biologia (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2009.tde-23092009-144938
Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(spe), 49–67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04
Vallle, M. (2014). Movimentos e práticas epistêmicos e suas relações com a construção de argumentos nas aulas de ciências (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.48.2014.tde-01102014-104240
Vieira, R. D., & Nascimento, S. S. (2009). Uma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em sala de aula de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 26(1), 81–102.
Rockwell, E. (1997). La dinámica cultural en la escuela. In A. Alvarez (ed.), Hacia un curriculum cultural: la vigencia de Vygotski en la educación. Fundación Infancia y aprendizaje.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Amanda da Silva Coraiola, Ivanilda Higa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.
