Analysis of Teachers’ Knowledge on Argumentation: A Study of Portfolios of Chemistry Pre-service Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14411467

Keywords:

Teachers' Knowledge, Argumentation, Explicit Teaching, Initial Formal Training of Teachers, Portfolio

Abstract

This study aims to analyze which teaching knowledge pieces on argumentation are mobilized by pre-service chemistry teachers in their teaching portfolio when those pre-service teachers have experienced a course in which teaching argumentation was explicit; the study also aims to evaluate the contributions of using the portfolio in forming future teachers’ knowledge on argumentation; lastly, what those contributions would be. A set of a priori categories and also categories emerging from our data were used to analyze the pre-service teachers’ portfolios. The results show that the pre-service teachers demonstrated teaching knowledge related to logical-structural aspects of argumentation, teaching strategies, and materials that support argumentation in the classroom. Moreover, they expressed reflective teaching knowledge on those elements, which all support the argumentation. The conclusions of this study suggest the expression of all this knowledge can be related to the combination of building portfolios with the explicit context of teaching training programmes throughout the entire course. In addition to the fact that the portfolios have had the potential to map argumentative teaching knowledge, they also offered support to the expression and development of knowledge on this topic.

Author Biography

  • Marina Martins, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Marina Martins. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) com período Sanduíche na Universidade Nova de Lisboa. Mestre em Educação pela UFMG e graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), da área de Ensino de Química. Atuou como professora da Rede Pública Estadual de Ensino de Minas Gerais, lecionando para turmas do Ensino Médio Regular e Educação de Jovens e Adultos. Editora assistente da Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, revisora deste periódico e dos periódicos Educação em Revista, Química Nova na Escola e Revista Debates em Ensino de Química, entre outros. Atualmente está membro do grupo de pesquisa PEQUI e da associação científica ABRAPEC. Seus temas de interesses são: ensino fundamentado em modelagem, introdução de aspectos de natureza da ciência na Educação em Ciências; práticas epistêmicas na Educação em Ciências (especialmente modelagem e argumentação) e formação de professores na área de Educação em Ciências. 

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Published

2022-12-21

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Analysis of Teachers’ Knowledge on Argumentation: A Study of Portfolios of Chemistry Pre-service Teachers. (2022). Brazilian Journal of Research in Science Education, e39377, 1-27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14411467