Scientific Literacy in Youth and Adult Education: Reflections and Practices from the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u213240

Keywords:

Youth and Adult Education, scientific literacy, covid-19 pandemic

Abstract

This article reflects on linguistic education processes and possible literacy practices in Youth and Adult Education. We aim to discuss proposed activities with texts, considering the social context of students of this modality. Thus, we can also reflect on the place of scientific literacy in this educational context. For this, we theoretically deal with literacies studies and include a brief analysis of Youth and Adult Education as a field of rights in education, highlighting its specificities, and we discuss the role of linguistic education in this modality based on a reflection on literacy practices, in particular, about scientific literacy. In the end, we propose some possibilities for a pedagogical work that contemplates the studied concepts and the critical reflection on the relationship that is established between science and society, based on a didactic work with two texts — a science communication card and a cartoon — that focus the still present context of the covid-19 pandemic.

Author Biographies

  • Christiane Sheyla Magalhães de Mattos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui graduação em Letras - Português e Literaturas pela Universidade Iguaçu (2008) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2020). Atualmente é professora no Colégio Municipal Professora Maria Letícia Santos Carvalho e na Escola Municipal Acerbal Pinto Malheiros. Tem experiência nas áreas de Letras e de Educação, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: EJA, letramentos e participação social reflexiva.

  • Diego da Silva Vargas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

    Doutor em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, possui o Mestrado em Letras Vernáculas, o Bacharelado e a Licenciatura em Letras - Português/Espanhol também pela UFRJ e Especialização em Psicopedagogia (IAVM-UCAM). Atualmente, é Professor Adjunto do Departamento de Didática da Escola de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), atuando nos cursos de Pedagogia e de Letras. Tem experiência em pesquisa na área de Educação e de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada e Educação Linguística.

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Published

2023-04-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Scientific Literacy in Youth and Adult Education: Reflections and Practices from the Covid-19 Pandemic. (2023). Brazilian Journal of Research in Science Education, e39950, 1-28. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u213240