Educação pela ciência e educação sobre ciência nos manuais escolares
Abstract
O actual empenhamento na reconceptualização do ensino das ciências de sentido CTS aponta para três universos de ensino: educação em ciência, educação pela ciência e educação sobre ciência. A legitimidade social e política do ensino CTS bebe em ideias, princípios e valores inerentes à cidadania e na forma como estes se traduzem, ou poderão vir a traduzir, em princípios de promoção de cidadania - educação pela ciência; A fundamentação epistemológica do ensino CTS bebe em mudanças significativas no ethos da ciência que se traduzem, ou poderão vir a traduzir na educação sobre ciência. Tendo por base tais pressupostos, surgiu a necessidade de conhecer a orientação e o aprofundamento de respostas curriculares concretas a tal problemática. Para tal fizemos incidir o nosso trabalho num estudo de caso de natureza empírica e micro-analítica centrado em manuais escolares. As reflexões teóricas e os resultados empíricos proporcionaram-nos evidências de que os manuais não dão resposta ao ethos da ciência actual e que raramente projectam o ensino da ciência para contextos do mundo real.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.