O Ensino de Estrutura da Matéria e Aceleradores de Partículas: Uma Pesquisa Baseada em Design
Keywords:
Pesquisa baseada em design, Sequências de ensino-aprendizagem, Física Moderna e Contemporânea, Estrutura da Matéria, Aceleradores de PartículasAbstract
De forma sistemática, há algumas décadas discutem-se formas de introduzir conteúdos de Física Moderna e Contemporânea na formação básica dos indivíduos. No presente trabalho, apresentamos um estudo que buscou revelar aspectos didáticos relacionados com o ensino do tópico "Estrutura da matéria e os aceleradores de partículas". A pesquisa envolveu o desenho de um curso segundo princípios teóricos, e a sua implementação na educação secundária catalã (Espanha) e no ensino médio paulista. Inspirado na linha teórico-metodológica intitulada Design-based Research, foi executado um processo iterativo de desenho, implementação e análises. Neste artigo, apresentamos alguns dos resultados obtidos nas implementações no contexto catalão, os quais influenciaram as implementações no contexto paulista. O estudo permitiu reconhecer diferentes aspectos didáticos envolvidos no ensino do tema, relacionados com o gerenciamento do tempo e a definição de partes condicionais de atividades, com a inadequação no uso de pacotes de softwares e de algumas imagens e de textos instrutivos utilizados, e mostrou a necessária desconstrução das metáforas específicas utilizadas para tratar a estrutura atômica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.