Dropout from the Perspective of Persistent Students: a Study on the Factors that Influence the Decision to Drop out or Stay in Physics Teacher Education Courses Based on the Reports of Students in Their Last Term
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u245273Keywords:
Dropout, Physics Teaching Undergraduate, PersistenceAbstract
Focused on the issue of dropout in teacher education courses, we investigated the decision-making process involved in persisting or dropping out, from a perspective little addressed in the literature: that of those who overcame difficulties and graduated. As part of the first stage of an action research that aims to institutionalize actions to combat dropout in physics teacher education courses at Federal University of Rio Grande do Sul, we interviewed twelve students in their last term to investigate what were their motivations for completing the course and how the institution could enhance the persistence of other students. Based on Tinto's model of university persistence and Yin's methodological orientations, we found out that the following elements are important to foster student persistence: i. their beliefs about their competencies to overcome the demands of the course (self-efficacy) and how much they feel belonging and valued in the course (sense of belonging); and ii. the development of an identification with the teaching profession.Downloads
References
Azzi, R. G., Mercuri, E., & Moran, R. C. (1996). Fatores que interferem na decisão de desistência de curso no primeiro ano de graduação. In Anais do III Congresso Nacional de Psicologia Escolar. (p. 144–146). Rio de Janeiro, RJ.
Bardagi, M. P., & Paradiso, Â. C. (2003). Trajetória acadêmica e satisfação com a escolha profissional de universitários em meio de curso. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 4(1–2), 153–166.
Bardagi, M. P., & Hutz, C. S. (2005). Evasão universitária e serviços de apoio ao estudante: uma breve revisão da literatura brasileira. Psicologia Revista, 14(2), 279–301.
Bardagi, M. P., & Hutz, C.S. (2012). Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, 43(2), 174–184.
Braga, M. M., Peixoto, M. C., & Bogutchi, T. F. (2003). A evasão no ensino superior brasileiro: o caso da UFMG. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 8(1), 161–189.
Cerqueira, T. C. S. (2003). Evasão do curso de Pedagogia da UnB: a interpretação do aluno evadido. In Anais do III Congresso Nortenordeste de Psicologia - Construindo a Psicologia Brasileira: Desafios da Ciência e Prática Psicológica (p. 282–283). João Pessoa, PB.
Daitx, A. C., Loguercio, R. Q., & Strack, R. (2016). Evasão e retenção escolar no curso de licenciatura em química do Instituto de Química da UFRGS. Investigações em Ensino de Ciências, 21(2), 153–178.
Elliott, J. (1991). Action Research for Educational Change. Philadelphia: Open University Press.
Evangelho, B., Machado, L., Dorneles, P., & Massoni, N. (2019). Permanência no Curso de Licenciatura em Física da Unipampa Campus Bagé: um estudo exploratório com estudantes em fase final de curso. Revista Thema, 16(3), 501–515.
Heidemann, L. A., Giongo, S. L., Moraes, K. R. de M. (no prelo). Evadir ou persistir? Uma disciplina introdutória centrada no fomento à persistência nos cursos de licenciatura em Física. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática.
Junior, J. D. S. S., & Real, G. C. M. (2017). A evasão na educação superior: o estado da arte das pesquisas no Brasil a partir de 1990. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 22(2), 385–402.
Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012 (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF.
Lima Junior, P., Ostermann, F., & Rezende, F. (2012). Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em Física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12(1), 37–60.
Lima Júnior, P. R. M. (2013). Evasão do ensino superior de Física segundo a tradição disposicionalista em sociologia da educação. (Tese de doutorado em Ensino de Física). Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Massi, L., & Villani, A. (2015). Um caso de contratendência: baixa evasão na licenciatura em química explicada pelas disposições e integrações. Educação e Pesquisa, 41(4), 975–992.
Mercuri, E., Moran, R. C., & Azzi, R. G. (1995). Análise de um estudo piloto sobre evasão de curso do primeiro ano de graduação de uma universidade pública estadual. In Anais da 18ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPPED). (p. 198). Caxambú, MG.
Moraes, K. R. de M. (2020). Uma investigação exploratória sobre as implicações das experiências de primeiro semestre de curso na decisão de evadir ou persistir dos estudantes de licenciatura em física da UFRGS. (Dissertação de Mestrado Acadêmico em Ensino de Física). Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Mercuri, E., & Bridi, J. C. A. (2001). O desenvolvimento do compromisso com o curso como fator de permanência na universidade. In Resumos de Comunicações da XXXI Reunião Anual de Psicologia. (p. 190). Rio de Janeiro.
Moura, C. B. D., & Menezes, M. V. (2004). Mudando de opinião: análise de um grupo de pessoas em condição de re-escolha profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 5(1), 29–45.
Oliveira, C. T., & Dias, A. C. G. (2014). Dificuldades na trajetória universitária e rede de apoio de calouros e formandos. Psico, 45(2), 187–197.
Oliveira, T. E. de. (2016). Aprendizagem de física, trabalho colaborativo e crenças de autoeficácia: um estudo de caso com o método team-based learning em uma disciplina introdutória de eletromagnetismo. (Dissertação de Mestrado Acadêmico em Ensino de Física). Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Palharini, F. de A. (2004). Elementos para a compreensão do fenômeno da evasão na UFF. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 9(2), 51–80.
Palma, A. M. P. V., Palma, S. P. V., & Brancaleoni, A. P. L. (2005). Prevenção à evasão no ensino superior: necessária implementação de orientação profissional a graduandos em desligamento. In M. C. P. Lassance, A. C. Paradiso, M. P. Bardagi, M. Sparta, & S. L. Frischenbruder (Org.), Intervenção e compromisso social – Orientação profissional teoria e técnica (pp. 303–317). São Paulo, SP: Vetor.
Polydoro, S. A. J. (2000). O trancamento de matrícula na trajetória acadêmica do universitário: condições de saída e retorno à instituição. (Tese de Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Saldaña, P. (2017, 23 de janeiro). Quase 50% dos professores não têm formação na matéria que ensinam. Folha de São Paulo. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2017/01/1852259-quase-50-dos-professores-nao-tem-formacao-na-materia-que-ensinam.shtml
Silva Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., & Lobo, M. B. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, 37(132), 641–659.
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89–125.
Tinto, V. (1997). Classrooms as communities: Exploring the educational character of student persistence. The Journal of Higher Education, 68(6), 599–623.
Tinto, V. (1998). Colleges as communities: Taking research on student persistence seriously. The Review of Higher Education, 21(2), 167–177.
Tinto, V. (2006). Research and practice of student retention: What next?. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 8(1), 1–19.
Tinto, V. (2017). Through the eyes of students. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(3), 254–269.
Veloso, T. C. M., & de Almeida, E. P. (2002). Evasão nos cursos de graduação da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário de Cuiabá–um processo de exclusão. Série-Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, (13), 133–148.
Yin, R. K. (2015). Qualitative Research from start to finish. 2. ed. The Guilford Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.