Conceptions of Corpus for Analysis in Science Education Research: An Investigation in Dissertations and Theses from a Graduate Program
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u799822Keywords:
Corpora Analysis, Content Analysis, Textual AnalysisAbstract
In this work, we investigate the understandings and conceptions of corpus for analysis in dissertations and theses of a graduate program in Science and Mathematics Education. Our goal is to evaluate the occurrence of these understandings and categorize them; to identify polysemy in relation to the term “corpus”; to evaluate understandings according to benchmarks of theoretical textual analysis. The dissertations and theses were organized entirely in corpora, which were processed through computer-aided textual analysis (CATA) in a process that involved quantitative and qualitative methods. For this, we used the Voyant Tools server, a web-based environment for extensive corpora analysis. The results pointed to four a posteriori categories: corpus characterization, definition formation and operation. Although the results indicate that the understandings were linked to methodologies of textual analysis, we found inconsistencies, deviations from theoretical benchmarks and the need for criteria for corpora development.
Downloads
References
Aiub, G. F. (2012). Arquivo em Análise do Discurso: Uma breve discussão sobre a trajetória teórico-metodológica do analista. Leitura, 2(50), 61–82. https://doi.org/10/ggxxm3
Aluísio, S. M., & Almeida, G. M. de B. (2006). O que é e como se constrói um corpus? Lições aprendidas na compilação de vários corpora para pesquisa linguística. Calidoscópio, 4(3), 156–178. https://doi.org/10.4013/6002
Aranha, C., & Passos, E. (2006). A Tecnologia de Mineração de Textos. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação, 5(2), 1–8. https://doi.org/10/ggmkf7
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trads.; 1a ed). Edições 70.
Bauer, M. W., & Aarts, B. (2015). A construção do corpus: Um princípio para a coleta de dados qualitativos. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (13a ed, p. 39–63). Vozes.
Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Orgs.). (2015). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (13a ed). Vozes.
Bezerra, C. A., & Guimarães, A. J. R. (2014). Mineração de texto aplicada às publicações científicas sobre gestão do conhecimento no período de 2003 a 2012. Perspectivas em Ciência da Informação, 19(2), 131–146. https://doi.org/10/ggmk7q
Caregnato, R. C. A., & Mutti, R. (2006). Pesquisa qualitativa: Análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto - Enfermagem, 15(4), 679–684. https://doi.org/10/dkczmh
Carlomagno, M. C., & Rocha, L. C. da. (2016). Como Criar e Classificar Categorias para Fazer Análise de Conteúdo: Uma Questão Metodológica. Revista Eletrônica de Ciência Política, 7(1), 173–188. https://doi.org/10/gd7gbz
Chrysostomo, T. da S., & Messeder, J. C. (2017). Uso Da Publicidade Televisiva na Sala de Aula: Percepções e Contribuições de Acadêmicos de Licenciatura em Química. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 10(22), 281–293. http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/650
Faro, A., Giordano, D., & Spampinato, C. (2012). Combining literature text mining with microarray data: Advances for system biology modeling. Briefings in Bioinformatics, 13(1), 61–82. https://doi.org/10/dq79ks
Gamboa, S. A. S. (2003). Pesquisa Qualitativa: Superando tecnicismos e falsos dualismos. Revista Contrapontos, 3(3), 393–405. https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/735
Glosbe. (2020). Corpus em Português — Latim-Português Dicionário. In Glosbe dicionário [em linha]. https://pt.glosbe.com/la/pt/corpus
Günther, H. (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: Esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, 22(2), 201–209. https://doi.org/10/db5743
Informática, P. (2013). Definição de corpus no Dicionário Priberam da Língua Portuguesa, o dicionário online de português contemporâneo. In Dicionário Priberam da Língua Portuguesa [em linha]. https://dicionario.priberam.org/corpus
Lopes, A. (2013). Portuguese stop words. GitHub Gist. https://gist.github.com/alopes/5358189
Mello, H. R. de, & Souza, R. R. (2012). A linguagem da ciência: Prospecção de dados baseados em corpora. STIS Seminários Teóricos Interdisciplinares do SEMIOTEC - Cadernos Didáticos e Anais, 1(1), 19p. http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/stis/article/view/2115
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: A compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), 9(2), 191–211. https://doi.org/10/dv5vc4
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise Textual Discursiva (2a ed). Editora Unijuí.
Moreira, L. A. L. (2012). Análise do Discurso no Brasil: Reflexões acerca de sua construção teórico-metodológica. Leitura, 2(50), 109–133. https://doi.org/10/ggxxts
Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook (Second edition). SAGE.
Oliveira, E., Ens, R. T., Andrade, D. B. S. F., & Muss, C. R. (2003). Análise de Conteúdo e Pesquisa na Área da Educação. Revista Diálogo Educacional, 4(9), 11. https://doi.org/10/ggkxdw
Ollaik, L. G., & Ziller, H. M. (2012). Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, 38(1), 229–242. https://doi.org/10/gfwgvp
Orlandi, E. P. (2015). Análise de discurso: Princípios & procedimentos (12a ed). Pontes.
Patel, F. N., & Soni, N. R. (2012). Text mining: A Brief survey. International Journal of Advanced Computer Research, 2(4), 234–239. https://pdfs.semanticscholar.org/11c4/6d00a0e136e8e4e27aa15fbb8c9111cdee75.pdf
Pedruzzi, A. das N., Schmidt, E. B., Galiazzi, M. do C., & Podewils, T. L. (2015). Análise Textual Discursiva: Os movimentos da metodologia de pesquisa. Atos de Pesquisa em Educação, 10(2), 584–604. https://doi.org/10/ggkxv2
Piatetsky-Shapiro, G., & Mayo, M. (2019). Text Analysis, Text Mining, and Information Retrieval Software. KDnuggets. https://www.kdnuggets.com/software-for-data-mining-analytics-data-science-and-knowledge-discover/text-analysis-text-mining-and-information-retrieval-software/
Pinhão, F., & Martins, I. (2009). A Análise do Discurso e a Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: Um Levantamento da Produção em Periódicos entre 1998 e 2008. Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12. http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/518.pdf
Rocha, D., & Deusdará, B. (2005). Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: Aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória. Alea: Estudos Neolatinos, 7(2), 305–322. https://doi.org/10/bs2cvm
Sánchez, A. (1995). Cumbre: Corpus lingüístico del español contemporáneo: fundamentos, metodología y aplicaciones. Sociedad General Española de Librería.
Santos, A. R. dos, Sousa, R. S. de, & Galiazzi, M. do C. (2018). A Análise Textual Discursiva na Pesquisa em Educação Química: A Categorização como Possibilidade de Ampliação de Horizontes. Iniciação & Formação Docente, 4(2), 167–178. http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistagedeles/article/view/2250
Santos, B. F., Vaz, Á. S., Leite, P. L., Barbosa, C. S., Araújo, L., Lyra, A. B., Santos, B., Moreira, C. B., Santana, M. L. A. D., & Martins, R. B. (2017). O estudo dos métodos de análise em dissertações como aprendizagem e formação de pesquisadores para a pesquisa qualitativa: Relato de uma experiência. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 14, 1–17. https://doi.org/10/ggkzb3
Sardinha, T. B. (2000). Lingüística de Corpus: Histórico e problemática. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 16(2), 323–367. https://doi.org/10/ct75cj
Sardinha, T. B. (2011). Metáforas e Linguística de Corpus: Metodologia de análise aplicada a um gênero de negócios. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 27(1), 01–20. https://doi.org/10/ggmk7x
Sinclair, S., & Rockwell, G. (2016). Voyant Tools. Voyant Tools. https://voyant-tools.org/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.