How about the Shine? Scientific and Hip-hop Meanings to Teach Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u375401

Keywords:

Scientific Knowledge, Shine, Hip-hop

Abstract

Scientific knowledge and its forms of social appropriation shape subjects according to their imaginary formation. With this paper, we aim to describe and interpret the form and the content of the term ‘shine’ in hip-hop songs (rhythm and poetry), through transitions of meaning that articulate it either as a luminous phenomenon or as a sociological saying. Thus, we analyze the term in musical and audiovisual lyrics by Brazilian rappers—i.e.: Emicida, from São Paulo, Karol de Souza, from Paraná, and Baco Exu do Blues, from Bahia—so that we can point out conditions of production of such meanings in conjunction with scientific knowledge and other readings, which provided interdisciplinary and intercultural discussions for science teaching. With this thought-provoking analysis, we conclude that dissident and racialized discursive formations reveal ethnic-racial equiphonies and equipotencies that can be employed as a complementary strategy for Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberth Jesus De Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Diretoria de Ensino

Pós-Graduação em Ensino de Ciências

References

Adjapong, E. S. (2019). Towards a practice of emancipation in urban schools: a look at student experiences through the Science Genius Battles Program. The Journal of Ethnic and Cultural Studies, 6(1), 15–27. http://dx.doi.org/10.29333/ejecs/136

Baco Exu do Blues. (2018, 23 de novembro). Bluesman (Filme Oficial) [Vídeo]. YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=-xFz8zZo-Dw

Barreto, F. C. (2017). Biocionário: a compreensão de cada termo da Biologia desde a origem etimológica até sua função biológica. Amazon.

Berna, F., Goldberg, P., Horwitz, L. K., Brink, J., Holt, S., Bamford, M., & Chazan, M. (2012). Microstratigraphic evidence of in situ fire in the Acheulean strata of Wonderwerk Cave: Northern Cape province: South Africa. PNAS, 109(20), E1215–E1220. http://doi.org/10.1073/pnas.1117620109

Borges, J. (2019). Encarceramento em massa. Jandaíra.

Brgoogle. (2006, 7 de novembro). MV Bill fala sobre Movimento Negro [Vídeo]. YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=EKjfUysPFDo

Coss, R. G., Ruff, S., & Simms, T. (2003). All That Glistens: II. The Effects of Reflective Surface Finishes on the Mouthing Activity of Infants and Toddlers. Ecological Psychology, 15(3), 197–213. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/S15326969ECO1503_1

Costa, C. L., & Funck, S. B. (2017). O Antropoceno, o pós-humano e o novo materialismo: intervenções feministas. Revista Estudos Feministas, 25(2), 903–908. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n2p903

Davallon, J. (2015). A imagem, uma arte de memória? (J. H. Nunes, Trad.). In P. Achard, J. Davallon, J-L. Durand, M. Pêcheux, & E. P. Orlandi, Papel da memória (pp. 21–34). Pontes.

De-Carvalho, R. (2019). Qual a cor do imaginário ‘cientificamente comprovado’? Posição que cala, lugar de fala (pp. 1–21). In ECT e decolonialidade: reflexões e diálogos [Blog]. http://cutt.ly/PE9Kcg8

Emicida. (2013, 22 de agosto). Emicida — Bang! (Feat: Adriana Drê) [Vídeo]. YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=WKiWQGpP0zQ

Emicida, Ogi, Rael, & Vassão, F. (2013). Bang! (Part. Adriana Drê) [9ª faixa]. In Emicida. O Glorioso Retorno de Quem Nunca Esteve Aqui [Álbum discográfico]. http://www.vagalume.com.br/emicida/bang-part-adriana-dre.html

Elza Soares. (2014, 12 de maio). A Carne [Vídeo]. YouTube. http://www.youtube.com/watch?v=yktrUMoc1Xw

Escola de Engenharia de Lorena/USP (2019). Processos Químicos Industriais I: Fósforo e Ácido fosfórico. http://sistemas.eel.usp.br/docentes/arquivos/5840581/282/Apres%2004.pdf

Ferreira, K. A. A. (2020). Decolonialidade quadrinística na educação em ciências: um olhar para heróis de histórias em quadrinhos brasileiras (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216713

Fonseca, S. S., & Moreira, M. A. R. (2019). Saberes ancestrais e educação: Ciências Naturais sob os olhares da diáspora. In S. Cassiani, & I. Von Linsingen, Resistir, (re)existir e (re)inventar a educação científica e tecnológica (pp. 314–332). NUP/CED/UFSC.

Freire, P. (2011). A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam (51ª ed.). Cortez.

Freire, P. (1981). Ação cultural para a liberdade: e outros escritos (5ª ed.). Paz e Terra.

Galieta, T. (25–27 de janeiro, 2021). A corporalidade negra nas músicas do rapper Emicida: referências para o Ensino de Ciências. VIII Encontro Nacional de Ensino de Biologia (online) (ENEBIO), Campina Grande, Paraíba.

Ganhor, J. P. (2016). Ciência, tecnologia e o Rap: contribuições à educação científica e tecnológica em periferias urbanas (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169080

Instituto de Geociências/USP. (s/d.). Propriedades e identificação de minerais. https://didatico.igc.usp.br/minerais/identificacao-de-minerais/

Kenna, L. (2013). The brilliance of bioluminescence [Video]. TEDEd. https://ed.ted.com/lessons/the-brilliance-of-bioluminescence-leslie-kenna

Karol de Souza. (2016, 3 de junho). Quem é que tem o poder? [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eJ-5XIilhmg

Karol de Souza. (2014). Quem é que tem o poder? [Música]. https://www.vagalume.com.br/karol-de-souza/quem-e-que-tem-o-poder.html

Machado, I. M., & Giraldi, P. M. (2019). Leitura, linguagem e saber: reflexões a partir da análise discursiva de dois textos no contexto da educação em ciências. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 21(e12152), 1–21. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172019210118

Mundo Estranho (18 de abril, 2011). O que é fogo-fátuo?. Superinteressante: Ciência. https://super.abril.com.br/mundo-estranho/o-que-e-fogo-fatuo/

Orlandi, E. P. (2017). Eu, tu, ele: discurso e real da história (2ª ed.). Pontes.

Orlandi, E. P. (2015a). Análise de discurso: princípios e procedimentos (12ª ed.). Pontes.

Orlandi, E. P. (2015b). Maio de 1968: os silêncios da memória (J. H. Nunes, Trad.). In P. Achard, J. Davallon, J-L. Durand, M. Pêcheux, & E. P. Orlandi, Papel da memória (pp. 53–63). Pontes.

Oyěwùmí, O. (2017). La invención de las mujeres: una perspectiva africana sobre los discursos occidentales del género (A. M. González, Trad.). La Frontera.

Peduzzi, L. O. Q. (2008). Evolução dos conceitos da Física: do átomo grego ao átomo de Bohr. http://www.if.ufrgs.br/~lang/Textos/Textos_Peduzzi/Atomo_grego_Bohr.pdf

Santos, B. S. (2010). Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In B. S. Santos, & M. P. Meneses (Orgs.), Epistemologias do Sul (pp. 31–83). Cortez.

Silva, H. C. (2014). Ciência, política, discurso e texto: circulação e textualização: possibilidades no campo da educação científica e tecnológica. Ciência & Ensino, 3(1), 72–94.

Silveira, J. C. (2018). Entre dizeres e silêncios: sobre iniciação científica na Educação Básica: o movimento de sentidos na escola (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Respositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198629

Von Linsingen, I. (2007). Perspectiva educacional CTS: aspectos de um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino, 1(núm. esp.), 1–19. http://wiki.sj.ifsc.edu.br/images/2/23/Irlan.pdf

Walsh, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In V. M. Candau (Org.), Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas (pp. 12–42). Martins Fontes.

Published

2022-05-16

How to Cite

De Carvalho, R. J. (2022). How about the Shine? Scientific and Hip-hop Meanings to Teach Science. Brazilian Journal of Research in Science Education, e32703, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u375401

Issue

Section

Artigos