Eugenics, Brazil Style: Historical Problematizations in Genetics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u773798

Keywords:

Teaching of Genetics, Eugenics, History of Science

Abstract

The paper aims to discuss the possible outcomes of problematizations concerning the eugenics movement in Brazil for the teaching of genetics. We implemented a learning sequence based on historical events on eugenics in Brazil involving genetics in high school and using the History of Science in Education. The material was submitted to validation by Science Education researchers and teachers, generating data in which we evaluated possible contributions of this practice in teaching according to the participants. Using analysis of qualitative data, we consider that the main possible outcomes are: the content on eugenics can serve as a catalyst for bioethical and philosophical discussions, in addition to being pertinent to assessing the dangers of genetic and biological determinism associated with racism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Academia Nacional de Medicina (1929). 1º Congresso Brasileiro de Eugenia Actas e Trabalhos Vol. 1. http://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=acebibcoc_r&pagfis=9788

Allchin, D. (2004). Pseudohistory and Pseudoscience. Science & Education, 13(3), 179–195. https://link.springer.com/article/10.1023/B:SCED.0000025563.35883.e9

Allchin, D. (2013). Teaching the Nature of Science: Perspectives and Resources. SHiPS Education Press.

Arcanjo, F. G, & Silva, E. P. (2018). Diversidade no reino Epigenética, Darwin e Lamarck. Revista de Ciência Elementar, 6(3), 2–7. http://doi.org/10.24927/rce2018.067

Bashford, A., & Levine, P. (2010). The Oxford Handbook of History of Eugenics. Oxford University Press.

Bethencourt, F. (2018). Racismos: das cruzadas ao século XX. Companhia das Letras.

Bizzo, N. M. V. (1998). O paradoxo social-eugênico e os professores: ontem e hoje. In A. Chassot & J. R. Oliveira (Eds.), Ciência, ética e cultura na educação (pp. 165–189). Unisinos.

Butterfield, H. (1965). The Whig Interpretation of History. W. W. Norton & Company.

Carlos, A. R. (2019). Problematizações Histórias do Primeiro Congresso Brasileiro de Eugenia para o Ensino de Biologia [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal do ABC, Santo André, São Paulo.

Carlos, A. R., Franzolin, F., & Alvim, M. H. (2019). A fundamentação científica da proposta de seleção imigratória de Azevedo Amaral e as divergências sobre racismo entre mendelianos no Primeiro Congresso Brasileiro de Eugenia. Revista Brasileira de História da Ciência, 12(2), 177–193. https://doi.org/10.53727/rbhc.v12i2.57

Carlos, A. R., Franzolin, F., & Alvim, M. H. (2020a). Propostas Didáticas para o Ensino de Ciências e da Matemática: Abordagens Históricas. In M. H. Alvim & Z. V. Oliveira (Eds.), A História da Eugenia no Brasil para discussão de genética no Ensino Médio (pp. 149–174). Editora Universidade Federal do ABC.

Carlos, A. R., Franzolin, F., & Alvim, M. H. (2020b). Problematizações das relações de gênero no primeiro Congresso Brasileiro de Eugenia: status da mulher, determinação de sexo biológico e controle reprodutivo. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, 27(3), 781–801. https://doi.org/10.1590/S0104-59702020000400005

Carver, B. R., Castéra, J., Gericke, N., Evangelista, N. A. M., & El-Hani, C. N. (2017). Young Adults’ Belief in Genetic Determinism, and Knowledge and Attitudes towards Modern Genetics and Genomics: The PUGGS Questionnaire. PLoS One, 12(1), e0169808. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169808

Dantas, D., & Aguiar, T. (20 de junho, 2018). ONU se diz “preocupada” com caso de brasileira submetida à esterilização forçada. O Globo. https://oglobo.globo.com/brasil/onu-se-diz-preocupada-com-caso-de-brasileira-submetida-esterilizacao-forcada-22804447

Del Cont, V. (2008). Francis Galton: eugenia e hereditariedade. Scientiae Studia, 6(2), 201–218. https://doi.org/10.1590/S1678-31662008000200004

Franzolin, F., Silva, A. P. Z., Prochazka, L. S., Ferreira, C., & Carvalho, G. S. (2017). Human genetics and didactic transposition: the expression of skin color, eye color, and height in Brazilian and Portuguese textbooks. Conexão Ciência, 12(esp. 2), 185–192. https://periodicos.uniformg.edu.br:21011/ojs/index.php/conexaociencia/article/view/829

Franzolin, F., Prochazka, L. S., De Pietri, A. P. Z. S., & Carvalho, G. S. (2020). Complexidade genética e a expressão da cor da pele, cor dos olhos e estatura humana: Transposição didática. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 239–261. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p239

Góes, W. L. (2015). Racismo, eugenia no pensamento conservador brasileiro: a proposta de povo em Renato Kehl (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, São Paulo). Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/124368

Gould, S. J. (2014). A Falsa Medida do Homem (3ª ed.). WMF Martins Fonte.

Guerra, A. T. M. (2006). Do Holocausto Nazista a nova Eugenia do século XXI. Ciência e Cultura, 58(1), 4–5.

Jamieson, A., & Radick, G. (2017). Genetic Determinism in the Genetics Curriculum. Science & Education, 26, 1261–1290. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9900-8

Lazarowitz, R., & Block, I. (2005). Awareness of Societal Issues Among High School Biology Teachers Teaching Genetics. Journal of Science Education and Technology, 14 (5–6), 437–457. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-005-0220-4

Leite, R. C. M., Ferrari, N., & Delizoivoc, D. (2001). A História das Leis de Mendel na Perspectiva Fleckiana. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 1(2), 97–108. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4175

Marshall, C., & Rossman, G. (2006). Designing qualitative research. Sage Publications Ltd.

Martins, L. A. P., & Brito, A. P. O. P. M. (2006). História da Ciência e o ensino da genética e evolução no nível médio: um estudo de caso. In C. C. Silva (Eds.), Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídios para a aplicação no ensino (pp. 246–280). Livraria da Física.

Ministério da Educação (2004). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana

Ministério da Educação (2017). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Moreira, I. de C., & Massarini, L. (2002). Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In I. de C. Moreira, L. Massarini, & F. Brito (Eds.), Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil (pp. 43–64). Editora UFRJ.

Munanga, K. (2020). Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: Identidade nacional versus identidade negra (5ª ed.). Autêntica.

Oliveira, R. C., Lima, J. C. P., & Gomes, R. F. (2018). Machismo e discurso de ódio nas redes sociais: uma análise das “opiniões” sobre a violência sexual contra as mulheres. Revista Feminismos, 6(1), 67–77. https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30363

Paul, D. B. (2014). What was wrong with eugenics? Conflicting narratives and disputed interpretations. Science & Education, 23(2), 259–271. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9556-3

Penchaszadeh, V. B. (2004). Problemas éticos do determinismo genético. Revista Bioética, 12(1), 61–68. https://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/121

Pinheiro, B. C. S. (2019). Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19(1), 329–344. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344

Pinheiro, B. C. S., & Rosa, K. (2018). Descolonizando saberes: a Lei 10639/2003 no ensino de ciências. Livraria da Física.

Prochazka, L. S., & Franzolin, F. (2018). A genética humana nos livros didáticos brasileiros e o determinismo genético. Ciência & Educação, 24(1), 111–124. https://doi.org/10.1590/1516-731320180010008

Quadrado, J. C., & Ferreira, E. S. (2020). Ódio e intolerância nas redes sociais digitais. Revista Katálysis, 23(3), 419–428.

Santos, B. de S. (1996). Para uma pedagogia do conflito. Sulina.

Santos, M. E. V. M. (2009). Ciência como cultura: paradigmas e implicações epistemológicas na educação científica escolar. Química Nova, 32(2), 530–537. https://doi.org/10.1590/S0100-40422009000200043

Santos, V. C., Fonseca, J. G., Boery, R. N. S. O., Sena, E. L. S., Yarid, S. D., & Boery, E. N. (2014). Eugenia vinculada a aspectos bioéticos: uma revisão integrativa. Saúde Debate, 38(103), 981–995. https://doi.org/10.5935/0103-1104.20140084

Scheid, N. M. J., & Ferrari, N. (2006). A História da Ciência como aliada no Ensino de Genética. Genética na Escola, 1 (1), 17–18. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/fevereiro2013/ciencias_artigos/historia_ciencia_genetica.pdf

Schwarcz, L. M. (1993). O Espetáculo das Raças: Cientistas, Instituições e Questão Racial no Brasil 1870-1930. Companhia das Letras.

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (2012a). Proposta Curricular do Estado de São Paulo - Biologia: Ensino Médio. http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/780.pdf

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (2012b). Proposta Curricular do Estado de São Paulo - Ciências Humanas e suas Tecnologias: Ensino Médio. http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/236.pdf

Silva, H., & Pinheiro, B. C. S. (2018). Produções científicas do antigo Egito: um diálogo sobre Química, cerveja, negritude e outras coisas mais. Revista Debates em Ensino de Química, 4(1), 2–25.

Silva, J., Alvino, A., Santos, M., Santos, V., & Benite, A. (2017). Tem dendê, tem axé, tem Química: Sobre história e cultura africana e afro-brasileira no ensino de Química. Química Nova na Escola, 39 (1), 19–26. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc39_1/05-EA-73-15.pdf

Sousa, A. C., Muxfeldt, A. K., Justina, L. A., & Meglhioratti, F. (2014). A presença da eugenia em uma revista de divulgação científica no período de 1990 a 2009. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 14(1), 31–53. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4281

Souza, V. S. (2008). Por uma nação eugênica: higiene, raça e identidade nacional no movimento eugênico brasileiro dos anos 1910 e 1920. Revista Brasileira de História da Ciência, 1(2), 146–166. https://www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=74

Souza, V. S. (2009). Arquivo de Antropologia Física do Museu Nacional: fontes para a história da eugenia no Brasil, História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 16 (3), 763–777. https://www.scielo.br/j/hcsm/a/Tkb8wwF9cFRTBC3wRzj3QBJ/?format=pdf&lang=pt

Stepan, N. L. (1991). The Hour of Eugenics: Race, Gender and Nation in Latin America. Cornell University Press.

Teixeira, I. M., & Silva, E. P. (2017). Eugenia e Ensino de Genética: Do que se trata? Revista Ciências & Ideias, 8(1), 63–85.

United Nations (2021). Universal Declaration of Human Rights: History of Declaration. https://www.un.org/en/about-us/udhr/history-of-the-declaration

Vilhena, C. P. S. (1993). Práticas Eugênicas, Medicina Social e Brasil Republicano. Revista da Faculdade de Educação, 19(1), 79–92. https://doi.org/10.1590/S0102-25551993000100007

Published

2022-07-21

How to Cite

Carlos, A. R., Franzolin, F. ., & Alvim, M. H. (2022). Eugenics, Brazil Style: Historical Problematizations in Genetics Education. Brazilian Journal of Research in Science Education, e37910, 1–26. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u773798

Issue

Section

Artigos