A dimensão institucional no processo de socialização de professores de química em início de carreira
Abstract
Este trabalho analisa as vivências de três professoras de química em início de carreira e tem por objetivo compreender como ocorre o processo de socialização delas com a cultura escolar e, também, identificar quais os conflitos e influências que emergem da relação dessas professoras com a dimensão institucional. Para tanto, utilizamos a abordagem qualitativa de estudo de caso do tipo etnográfico. Observamos, como reconhece a literatura, que o início da docência é uma fase difícil na qual o professor se sente sozinho e pressionado para se socializar com a cultura escolar. Os resultados evidenciaram que a instituição, representada pelos dirigentes e os pares, não ofereceu o apoio esperado pelas professoras em início de carreia e, ainda, não colaborou para a integração delas ao corpo profissional da escola. As influências desse processo podem afetar tanto a prática e constituição do professor iniciante quanto à sua permanência na carreira docente.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-12
How to Cite
Pena, G. B. de O., Silveira, H. E. da, & Guilardi, S. (2011). A dimensão institucional no processo de socialização de professores de química em início de carreira. Brazilian Journal of Research in Science Education, 10(2). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3980
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.