A Educação Ambiental e a Educação em Ciências: Uma Colaboração no Enfrentamento da Crise Socioambiental
Abstract
Nesse ensaio teórico, fazemos um recorte da nossa pesquisa de doutorado1, tendo por objetivo provocar a discussão sobre a necessidade de fundamentação científica e político-pedagógica das ações educacionais. A partir de uma análise da realidade fundamentada no materialismo histórico-dialético, buscamos oferecer subsídios para um enfrentamento dos desafios que a crise socioambiental impõe para a educação na atualidade. Procuramos provocar uma reflexão sobre a coerência entre projetos político-pedagógicos e as ações educativas que se orientam a partir destes. Nesse contexto argumentamos em favor da cooperação em lugar da competição quando se trabalha a partir de um projeto político-pedagógico emancipatório. A proposta do texto é provocar reflexões sobre questões como essas: o que caracteriza a realidade atual num contexto de crise socioambiental acirrada pelo capitalismo mundializado? Nesse contexto quais são os papéis da ciência, da educação e da educação científica? Quais são as diferenças entre as implicações político-pedagógicas das atividades educacionais de competição e de cooperação?Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-12
How to Cite
Vasconcellos, M. das M. N., Loureiro, C. F. B., & Queiroz, G. R. P. C. (2011). A Educação Ambiental e a Educação em Ciências: Uma Colaboração no Enfrentamento da Crise Socioambiental. Brazilian Journal of Research in Science Education, 10(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3985
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.